صفر تا صد کامیون های دست دوم وارداتی

جایگزینی کامیون های دست دوم اروپایی با کامیون های فرسوده ایرانی طرحی است که به ابتکار وزارت راه و زیرمجموعه آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هدایت و پیگیری می شود. در این طرح کامیون های عمدتا اروپایی ( ژاپن و کره جنوبی نیز شامل طرح هستند ) با عمر زیر 3 سال و بهره مندی از معافیت های گمرکی درصدی در ازای اسقاط یک دستگاه کامیون، پلاک شده و وارد چرخه حمل بار ایران می شوند.

خط تولید کشنده ولوو

نکته و معیب اصلی این طرح امکان واردات توسط هر فرد یا گروهی با هر سطح دانش فنی است. به طور کلی شرکت های حمل و نقل، نمایشگاه داران کامیون و هر وارد کننده ای به جز شرکت های تولید کننده کامیون توانایی فنی لازم برای بررسی ویژگی های فنی یک کامیون را ندارند. برای نمونه برخی کشنده های وارداتی دارای سوراخکاری افقی بر روی شاسی هستند و چنین موضوعی عدم استاندارد کامیون و صلاحیت فنی وارد کننده را اثبات می کند.

در کنار این موضوع عدم مشارکت شرکت های تولید کننده کامیون را شاهد هستیم. این موضوع به خوبی گویای مخالفت این مجموعه با طرح یاد شده است. با توجه به ساختار شرکت مالکی عمده کشورهای اروپایی، کامیون های اروپایی برخلاف کامیون های ایرانی دائما در حال کار هستند و طبیعتا کامیون 3 ساله اروپایی میتواند با کامیون 10 ساله ایرانی برابری کند. با در نظرگرفتن این موضوع بهتر بود که مجوز تولید یا واردات کامیون های صفر کیلومتر در ایران پیگیری میشد.

کشنده اسکانیا جدید
کشنده اسکانیا جدید

با توجه به قیمت نهایی و تمام شده یک کامیون وارداتی که در محدوده 6 تا 7 میلیارد برای مصرف کننده نهایی درمیآید لازم است که بازنگری اساسی در آن صورت بگیرد. میتوان با حذف درآمد گمرکی حاصل از واردات کامیون، محصولات صفر کیلومتر اروپایی را به دست مصرف کننده نهایی رساند و از خسارتی که موعد آن در میان مدت و حتی کوتاه مدت نتایج خود را آشکار می کند برای صنعت حمل بار ایران جلوگیری کرد.

اما مصرف کننده نهایی باید بداند که برای خریداری یک دستگاه کامیون وارداتی دست دوم، علاوه بر قیمت فروش خود دستگاه، عوارض گمرکی و اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده را نیز که مبلغی بین 1 تا 2 میلیارد تومان می شود باید بپردازد. با وجود قیمتی در محدوده 6 تا 7 میلیارد تومان، عملا قیمت کامیون های دست دوم وارداتی بیش از قیمت کامیون صفر کیلومتر اروپایی در مبدا است.

43 نظرات

  1. دروغ نگو من خرید ۳ میلیارد و صد میلیون و از کیلومترش میشه فهمید چقد کار کرده دو یا سه سال کارکرد دارن و کاملا نو و بی نقص هستن،هزینه ی اسقاط تحویلی هم قسطی در طول دوسال باید باید پرداخت بشه.

    • تغییر کیلومتر کار ساده ایه!!! ان شاالله که ته مانده غذای اروپا نو و بی نقص باشه. در مورد قیمت هم همچنان معتقدم آرزو عیب نیست.

  2. من واقعا برای این کارشناس متاسفم . اصلا کامیونهای وارداتی از هر نظر قابل قیاس نیستند با این کامیونهای چینی و مونتاژ خودمون . چرا این را نوشتی که راننده ها بهت بخندن . اصلا حتما باید یه چیزی بهت بگم تا از رو بری خیلی پر رویی ……

    • با کامیونهای چینی مقایسه نشدن!!! مطلب رو درست بخونید و هوادار ته مانده غذای اروپا نباشید.

      • خداییش اگه ته مونده هم هست از غذای دست اول چینی بهتره

        • با ماشینهای چینی مقایسه نشده، با صفر کیلومتر اروپایی مقایسه شده

          • ما پول صفرشو داریم؟
            اگه داشته باشیم با ۱۰ میلیارد باید ماهی چند کرایه بگیریم.؟
            یه بنز اکتروز‌ ۲۲۰ بیار ببین چرخش به کدوم ماشین ارجهیت داره.
            این مقاله معلوم نیست از کجا و کدوم دلال چینی پول گرفته

            • اگر دولت از این قضیه دنبال درآمد نباشه میتونید صفر کیلومتر هم بخرید. اگر سایر مقالات سایت هم مطالعه کنید متوجه میشید که موافق کامیون های چینی هم نیستیم.

  3. سلام معلومه شناخت درستی ازاین صنعت ندارین اولا نود درصد کامیونهای وارداتی شرایطوکیفیت خوبی دارند وقابل قیاس با نوع ایرانی نیستند استحلاک جادهای ایران خیلی بیشتر است ودر ثانی عده ای دلار جماعت که فقط به دنبال منافع شخصی هستند که بیشتر هموابسته به خودروسازان هستند نگذاشتند این طرح خوب اجرایی شود. مسولین مربوطه هیچ تخصصی نداشتند وگر نه در همین مدت کوتاه بیشتر کامیونهای فرسوده با رضایت کامل راننده ها جمع اوری میشد.

    • سلام، بله اگر درست اجرا میشد. در مورد شرایط و کیفیت این ماشینها فقط یک جمله میتونه راهگشا باشه. ته مانده غذای اروپا رو میفرستن اینجا. اگر به این کیلومترها دل بستید که سخت در اشتباهید.

  4. حرف هات کلا به هم نمیخوره کامیون یک سال کار تو ایران به اندازه سه سال اروپا کار میکنه کامیون های اروپایی مدل ۲۰۱۹ الان با اسقاط و ترخیص با این یورو گرون بیشتر از ۵ میلیارد نمیشه کامیون چینی اشغال الان ۴ میلیارده

    • عدد 10 سال تحلیلی هست نه اطلاعاتی. اگر به کلمه شرکت مالکی دقت کنید و معنیش رو بدونید متوجه منظور میشوید. در مورد قیمت هم آرزو بر جوانان عیب نیست.

      • چقدر شما بی سوادی یا ایتکه فکر میکنی همه مثل خودتون هستن این کامیون ها اونجا یه جیزی دور بر ۲ ملیارد یا بیشتر خریده میشه و میاد تو گمرک که با هزینه های که دولت و گمرک براش تایین مکنن حدودا با اسقاط که نمیدونم از کجا این قانون رو اوردن که پول اسقاط رو میگیرن و تازه جالبه نماینده سایپا یه مبلغ هنگفتی رو میگیره که ببینه اینا الایندهگی دارن یا نه و با یه امضا مبلغ دوربر ۱۵۰ ملیون از خریدار میگیره
        در صوریتکه دولت میتونست خودش راحت اینا رو وارد کنه و با یه مبلغ خیلی کمتر به دست مصرف کننده واقعی برسونه
        چرا باید ۵ یا ۶ ملیارد مصرف کننده بده
        خب دست کی تو کاره که این جوری قیمتها سر سام اور شده
        ادم نمیدونه خنده کنه یا گریه
        واقعا کسی نیست که دلش بحال این ملت و مملکت بسوزه
        یا اینکه هست فقط چشم و گوششون رو بستن

        • منم حرف شما رو زدم. چرا بی سوادم؟ هدف ما اینه راننده ایرانی ماشین صفر کیلومتر با کیفیت ( تولید هر کجا ) بدست بیاره. هر ماشینی که خودش خواست بتونه انتخاب کنه.اما در این طرحی که داره اجرا میشه راننده بیش از قیمت صفر کیلومتر اروپایی پرداخت میکنه و یک ماشین کارکرده ( ته مانده غذای اروپا ) خریداری میکنه.

      • دایی خر بخر ماشین چینی نخر

  5. اسقاط رو بردارید اینقدر هزینها ی جانبی درست نکنید بزارید مصرف کننده یه ماشین اروپایی بخره اخه ما چرا محکومیم که از این محصولات برادر چینی استفاده کنیم بعد چند برابر قیمتش در چین فقط مگر خدا کمک کنه این مملکتو نجات بده هر کس فقط بفکر جیب خودشه یه ماشین اروپای به دلار للان میشه (داف سقف نرمال)۲۰۱۹ میشه ۲۷۰۰ خرید هزینه‌ای جانبی میشه ۳۸۰۰ خوب یه ماشین چین کی برابری می کنه باهاشون اروپایی بعد شما می گی یکسره از ماشین اروپایی استفاده می کنن اقا علم نداری چی می گی اف مدل ۶۵ خودمان رومی گن ۲۷۰۰ دست بردارین از اینهمه ظلم وستم خدا نابودشان کنه من راننده بودم ماشینمو فروختم فکر نکنم دیگه بتونم بخرم متاسفم که در این کشور زندگی می کنم

  6. چرا برای ماشین صفر اسقاط اجباری نیست ولی برای کامیون مستعمل اروپایی اسقاط اجباریه؟
    بعضی از راننده های زحمت کش همه زندگیشان رو فروختن دادن یه کامیون وارداتی یک ساله از گمرک ترخیص کردن ولی به دلیل موجود نبودن اسقاط تا حالا نتونستن کامیون رو پلاک کنن، به خدا بعضی هاشون بی درآمد موندن وله شام شب محتاج شدن.
    این وظیفه دولت هست ک کامیون های فرسوده رو اسقاط کنه که متاسفانه نمیکنه
    لطفاً رو این موضوع کار کنین

  7. منوچهر سلطانزاد

    داداش من الان کامیونهای دست دوم اروپایی پلاک گرجی رو از ۷۰۰ملیون تا فوقش یک ونیم ملیارد میشه خرید اگه اسقاط رو بردارن و همه رو بکشن سمت اون ماشینها گمرکم نگیره ببین میتونی یدونه چینی سوار یا یا خودروی داخلی سوار پیدا کنی کامیون پلاک گرجی ۲۰۱۴ رو میتونی یک و دویست بخری

  8. آقای مقدم جنابعالی کجا تخصص گرفتی که اینهمه سنگ آقایون رباخواروچینیهای سگ خورروبه سینه میزنی سگ اون ماشین اروپایی ده سال کارکرد میارزه به صفربرادران چینی شما

    • با حرفتون موافقم. اما حق شما ماشین صفر کیلومتر با کیفیت ( تولید هر کجا ) است. دارم سنگ راننده رو به سینه میزنم. توی این مطلب حرفی از ماشین چینی زده نشده!!!

  9. مردم ایران پولشان دزدی است وعنرشان بی ارزش که باید فرصتی برای دزدی خودشان فراهم کرده اند

  10. کارشناسیتون معلومه خیلی مطالعه شده نیست اولا وضعیت جاده های ایران بدتر از اروپاست و حیف این ماشینا میخوان تو جاده های ایران تردد کنن بعدشم این کامیونهای به گفته شما دست دوم بهتر از کامیونهای نو چینی و روسی و مونتاژ داخل هست بعدشم آدم چشم داره عقل داره معلومه این کامیونها کارکردشون پایینه .

    • با چینی و روسی و مونتاژ داخل مقایسه نشده. با صفر کیلومتر اروپایی مقایسه شده. کارکرد به چشم و عقل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید