صفر تا صد کامیون های دست دوم وارداتی

جایگزینی کامیون های دست دوم اروپایی با کامیون های فرسوده ایرانی طرحی است که به ابتکار وزارت راه و زیرمجموعه آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هدایت و پیگیری می شود. در این طرح کامیون های عمدتا اروپایی ( ژاپن و کره جنوبی نیز شامل طرح هستند ) با عمر زیر 3 سال و بهره مندی از معافیت های گمرکی درصدی در ازای اسقاط یک دستگاه کامیون، پلاک شده و وارد چرخه حمل بار ایران می شوند.

خط تولید کشنده ولوو

نکته و معیب اصلی این طرح امکان واردات توسط هر فرد یا گروهی با هر سطح دانش فنی است. به طور کلی شرکت های حمل و نقل، نمایشگاه داران کامیون و هر وارد کننده ای به جز شرکت های تولید کننده کامیون توانایی فنی لازم برای بررسی ویژگی های فنی یک کامیون را ندارند. برای نمونه برخی کشنده های وارداتی دارای سوراخکاری افقی بر روی شاسی هستند و چنین موضوعی عدم استاندارد کامیون و صلاحیت فنی وارد کننده را اثبات می کند.

در کنار این موضوع عدم مشارکت شرکت های تولید کننده کامیون را شاهد هستیم. این موضوع به خوبی گویای مخالفت این مجموعه با طرح یاد شده است. با توجه به ساختار شرکت مالکی عمده کشورهای اروپایی، کامیون های اروپایی برخلاف کامیون های ایرانی دائما در حال کار هستند و طبیعتا کامیون 3 ساله اروپایی میتواند با کامیون 10 ساله ایرانی برابری کند. با در نظرگرفتن این موضوع بهتر بود که مجوز تولید یا واردات کامیون های صفر کیلومتر در ایران پیگیری میشد.

کشنده اسکانیا جدید
کشنده اسکانیا جدید

با توجه به قیمت نهایی و تمام شده یک کامیون وارداتی که در محدوده 6 تا 7 میلیارد برای مصرف کننده نهایی درمیآید لازم است که بازنگری اساسی در آن صورت بگیرد. میتوان با حذف درآمد گمرکی حاصل از واردات کامیون، محصولات صفر کیلومتر اروپایی را به دست مصرف کننده نهایی رساند و از خسارتی که موعد آن در میان مدت و حتی کوتاه مدت نتایج خود را آشکار می کند برای صنعت حمل بار ایران جلوگیری کرد.

اما مصرف کننده نهایی باید بداند که برای خریداری یک دستگاه کامیون وارداتی دست دوم، علاوه بر قیمت فروش خود دستگاه، عوارض گمرکی و اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده را نیز که مبلغی بین 1 تا 2 میلیارد تومان می شود باید بپردازد. با وجود قیمتی در محدوده 6 تا 7 میلیارد تومان، عملا قیمت کامیون های دست دوم وارداتی بیش از قیمت کامیون صفر کیلومتر اروپایی در مبدا است.

43 نظرات

  1. نامردا همین الان. تو گرجستان ترکیه افغانستان. داره با پانصد ملیون معامله میشه مگه ما مملکت بهتر از اینهاست ببین چقدر دوزد باید تامین بشه
    هفت ملیاد میشه 14تا آف هاش بخری بعداونم دست دوم
    بین مرد چقدر اطلاعات ندارن

  2. پشت تمام این وارداتی ها دست دلالان و آقازاده ها و مفت خورها هست ،،وهمین علت باعث میشه کامیون به دست مصرف کننده و واقعی نرسه،،،،در ضمن آقایون کاه شناس که فرمودید این ماشینها زیاد ایشون کار کشیده شده ،،،هر چی هستن به این آشغالها چینی سر دارند،البته قیمت واقعی اینا با عوارض و گمرکی به ۱تومن نمیرسه، ،اما متاسفانه همیشه واسطه هاجلوترند.و نمیگذارن حق به حق دار برسه

  3. من راننده از کجا بیارم این پول را.این کالا فقط برا دلال ها منفعت داره نه راننده بینوا

  4. نخریدن فقط چاره کاره

  5. متاسفم برای یک کشور پهناور که اینقدر ذلیل بدبخت شده

  6. ببین نخرین هیف که ۷ میلیارد پول به ماشین سنگین بدید با اون پول سه تا تو پایین شهر تهران خونه بخر ببین پولت ۱۰ برابر نشد فروشم بده ..جونت بره مالت بره چون جیب دلالا پر بشه میخام نشه

  7. حالم بهم خورد از نوشته،درسته دست دلال و… باید قطع بشه ولی بی انصاف میگه سه سال کار کرد اروپایی بیشتر از ده سال کارکرد ایرانی ممکنه کار کنه،شرط میبندم این مزدوری که این متن رو نوشته هیچی از کامیون و…حالیش نیست.

    • 10 سال کار عدد تحلیلی است نه اطلاعاتی. آرایه اغراق به کار رفته تا شما که همه چی حالیته بدونی شرکت مالکی چیه، نباید ماشین بخری، ماشینها در چه شرایطی کار کرده اند و …

  8. یک ایرانی مظللوم

    اینجا هم میخواهند کلاه سر عوام بزارند. صاحب هفت میلیارد مرده بدن به این اقا زاده ها

  9. فکر‌می‌کنم‌‌‌بهترین‌کاری‌که‌الان‌‌باید‌انجام‌داد‌این‌هست‌که‌سرت‌را‌زمین‌بذاری‌واز‌خدا‌درخواست‌مرگ‌کنی

  10. چقدر بدبختن ملت ماکه همیشه گول این شیادان میخورن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید