کمبود بار و عدم افزایش کرایه بار در دو سال گذشته

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به کمبود بار به عنوان مهمترین مشکل حمل و نقل افزود تعداد ناوگان حمل بار در 5 سال گذشته 200 درصد رشد داشته است اما در همین مدت میزان بار تنها 40 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین در مورد اعتراض رانندگان در بندرعباس به توزیع ناعادلانه بار گفت الان اوضاع آرام شده است و به روال عادی برگشته است اما مشکل ریشه‌ای کمبود بار است. به همین دلیل معطلی کامیون ها در پایانه ها زیاد می‌شود و در آمد و کارایی ناوگان پایین خواهد آمد.

وی همچنین اضافه کرد اگر قبلاً کامیونی 2 یا 3 مرتبه از بندرعباس بارگیری به سایر نقاط کشور داشت در حالا حاضر این موضوع به یک سفر در ماه کاهش یافته است و در برخی از ماه های سال 94 کامیون داران معطلی 25 روزه در پایانه بار بندرعباس داشته‌اند و قطعاً این موضوع کفاف هزینه‌ها و اقساط آنان را نمی دهد.

معمولاً در اواخر سال واردات کالاهای اساسی همچون دانه‌های روغنی،‌ گندم و ذرت زیاد می‌شود اما سال 94 با وجود تولید خوب محصولات کشاورزی در کشور واردات این کالاها به کشور کم شد و به تبع آن میزان بار برای کامیون ها در بندرعباس و بندر امام کاهش یافت.

پایانه بار بندرعباس
پایانه بار بندرعباس

وی همچنین افزود با توجه به اینکه تجار و بازرگانان معمولاً تا 27 اسفند هر سال کار می‌کنند این مساله به افزایش زمان خواب کامیون در طول نوروز نیز منجر شد، شنبه 21 فروردین با تعدادی از رانندگان صحبت کردم و از ظهر همان روز تعدادی از رانندگان بارگیری کردند و تعدادی از رانندگان نیز خواستار رسیدگی به عدم رعایت نوبت در گمرگ و اسکله ها بودند.

پیمایش هر کامیون در ایران به طور متوسط سالانه 60 تا 70 هزار کیلومتر است در حالی که کامیون اروپایی سالانه 189 هزار کیلومتر پیمایش دارد، کرایه بار در دو سال گذشته هیچ تغییری نداشته است و کامیون داران ایرانی در خیلی از مسیرها با کرایه های سال 90 فعالیت می کنند. در‌ واقع کرایه ها را به مبالغ سال 90 برگرداندند،‌ به طوری که راننده با حداقل کرایه بار را می‌پذیرد و به جای یک میلیون و دویست هزار تومان بار را با 850 هزار تومان جا به جا می کند.

این مقام مسئول در آخر به این موضوع اشاره کرد که صاحب کالا بار را به واسطه می سپرد تا کامیون برای حمل آن فراهم کند و راننده نیز برای اینکه به پایانه نرود با واسطه توافق کرده و پس از بارگیری بارنامه میگیرد و عازم سفر می‌شود و حل این موضوع نیاز به هماهنگی با کارخانجات است که در حال انجام آن هستیم.

خوانندگان نشریه سلطان جاده توجه داشته باشند از آنجا که نشریه فاقد خبرنگار میدانی برای پوشش مشکلات رانندگان و کامیون داران است نمی‌تواند به طور مستقل در مورد این موضوع گزارشی داشته باشد.

یک نظر

  1. مرتضی ایران پور

    سلام
    به نظر من تنها راه برون رفت ترانزیت بار میباشد

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید