تحلیل بازار کامیون ایران بهمن 1402

در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم های غرب و در راس آن‌ها ایالات متحده آمریکا، کامیون های صفر کیلومتر از بازارهایی همچون اروپا، آمریکا، استرالیا و حتی شرق آسیا هم در ایران عرضه نمی شوند. البته برند دوو که از زیر مجموعه های تاتا موتور هند محسوب می‌شود طبق اعلام سازنده از بازار کره جنوبی تأمین می‌شود. به تازگی نیز برند ایویکو ایتالیا در بازار ایران آگهی شده است.

دسته دیگر صفر کیلومترهای بازار ایران برندهای چینی هستند که در سالهای گذشته سعی کرده‌اند بر کیفیت بیفزایند با این حال همچنان به دلیل چینی بودن از قیمن پایین‌تری نسبت به سایر برندهای معتبر بهره می برند. در حال حاضر فوتون، فاو، چنگ لانگ، دایون، شاکمن، جک، دانگ فنگ و XCMG در بخش کشنده حضور دارند و قیمتهایی مابین 4 تا 5 میلیارد را به صورت کارخانه ای پوشش می دهند.

اما دسته سوم صفر کیلومترها که ارزش افزوده بسیار بالایی دارند برندهای اروپایی ترکیبی هستند. این‌گونه برندها با اتاق‌های اختصاصی خود و ترکیب آن با پیشرانه های درجه یک اروپایی، محصولی معتبر و با کیفیت را به مشتری عرضه می کنند. در میان آن‌ها می‌توان به تاترا، سیسو و ماز اشاره کرد که متأسفانه دو مورد اول در حال حاضر تولید نمی شوند. اما برند ماز توانسته است توسط شرکت آذهایتکس تولید خود را همچنان حفظ کند. قیمت این گروه از چینی‌ها بیشتر است و در محدوده اروپایی‌های دست دوم قرار دارد.

کامیون باری ماز بنز جفت
کامیون باری ماز بنز جفت

محصولات ماز عرضه شده در ایران از آنجا دارای ارزش افزوده بالایی هستند که با موتورهای بنز سری OM457 دارای استاندارد یورو 5 ( موتور آکسور )، گیربکس های اتوماتیک G240 بنز ( گیربکس آکتروس )، دیفرانسیل بنز و حتی صندلی های گرامر آلمانی عرضه می شوند. طبیعتاً وجود پیشرانه و گیربکس با کیفیت و خوشنام بنز در زیر اتاق ماز میتواند راننده ایرانی را سالهای سال از حیث کیفیت و هزینه‌های نگهداری راضی نگه دارد. نقطه قوت مازهای ایرانی موتور 457 بنز است که پیش از این در آکسورهای شرکت نفتی نصب شد و در بخشهای همچون هزینه نگهداری و کیفیت زبانزد خاص و عام است.

اما چنانکه از صفر کیلومترها صرف نظر کنیم میرسیم به دست دوم های اروپایی که با کارکردهایی بالاتر از 300 هزار کیلومتر به دست مصرف کننده میرسند. این ماشین‌ها هم چنانکه مبلغی در محدوده 500 میلیون تومان صرف تعمیر و بهسازی آن‌ها شود می‌توانند گزینه مناسبی برای خریدار ایرانی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید