۴۰ سال پیش ( ۱۹۷۶ میلادی ) در چنین روزهایی نخستین کامیون از خط تولید کارخانه کاماز خارج شد، کامیونی که مستقیماً به مسکو برای نمایش در مجلس نمایندگان شوروی سابق ارسال شد. این کامیون ۵۳۲۰ نامگذاری شد و با شماره ۰۰۰۰۰۰۱ شماره گذاری شد، در حال حاضر این کامیون در مرکز تحقیقات کاماز نگهداری می شود.
این کامیون از یک موتور ۲۱۰ اسب بخاری دیزل بهره می برد و توانایی حمل ۸ تن بار را نیز داشت، آرایش محوری نخستین کامیون کاماز ۴*۶ یا به اصطلاح رانندگان ایرانی جفت انتخاب شده بود. نهایت سرعتی که این کامیون میتوانست به آن دست پیدا کند بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بسته به نوع ضریب دنده سبک بود، در هنگام بارگیری کامل از سرعت ۲۰ تا ۶۰ کیلومتر را کمتر از ۴۵ ثانیه پر میکرد و اگر یک تریلی به آن بسته میشد به ۱ دقیقه می رسید.
مسافتی که این کامیون میتوانست با یک باک پر گازوئیل و با رعایت تکنیک های مصرف سوخت طی کند ۱۰۴۰ کیلومتر تخمین زده شده بود و در دمای ۵۰ تا منفی ۴۰ درجه کارایی خود را نشان داده بود.
تا پایان سال ۱۹۷۶ پنج هزار کامیون سنگین در ۴ مدل ساخته شد، و از اوایل ۱۹۷۷ صادرات کامیون های کاماز به سایر ممالک آغاز شد. در پنج سال بعد از آن ۸ مدل کامیون شامل کشنده ۵۴۱۰ کمپرسی ۵۵۱۱ و نخستین کامیون دو دیفرانسیل کاماز با نام ۴۳۱۰ نیز رونمایی شدند. در سال ۱۹۸۸ یک میلیون کامیون از خط تولید کارخانه کاماز گذشت.
مطالب مرتبط :