شماره گذاری دو دستگاه کامیون کارکرده اروپایی در زنجان

براساس اعلام سامانه خبری وزاره راه و به نقل از معاون حمل ونقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان زنجان تنها دو دستگاه کامیون کارکرده اروپایی با عمر 3 سال در این استان شماره گذاری شده است. این در حالی است که آمار و ارقام هدف گذاری شده به منظورنوسازی کامیون فرسوده با اختلاف فاصله بسیاری با عملکرد موجود دارد. براساس اطلاعات موجود بالغ بر 60 هزار کامیون نیاز به نوسازی دارند و قرار است با اجرای طرح های متعدد از جمله واردات کامیون های کارکرده اروپایی با عمر حداکثر 3 سال نوسازی شوند.

کشنده اسکانیا دست دوم اروپایی

به نظر میرسد در فقدان شفافیت از سوی مسئولین امر دلایل اصلی ناکامی چنین طرح هایی پنهان مانده است. تحریم های گسترده و سنگین ایالات متحده آمریکا علیه سیستم اقتصادی ایران عملا دست بازار ایران از رسیدن به کامیون های درجه 1 غربی را بسته است. در مقابل شرکت های چینی هم عرضه گسترده در بازار ایران ندارند و با قیمت هایی عرضه می شوند که اساسا جامعه کامیون داران نه با آن کنار آمده است و نه توانایی پرداخت آن را دارد.

در طرح واردات کامیون های کارکرده اروپایی نیز خریداران با دو معضل رسوب در گمرکات و دلالی موجه هستند. بخش زیادی از کامیون های ثبت سفارش شده در گمرکات ایران به دلایل متعدد رسوب کرده و در مقابل تعدد افراد واسطه در فروش این کامیون ها بااعث ایجاد قیمت نامتعارف شده است. چنانکه وزارت راه اراده و انگیزه لازم برای اجرای این طرح را دارد نخست بایستی شفافیت و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهد.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید