بازار کامیون افغانستان

افغانستان امروزی که در دوران باستان جزئی از امپراطوری ایران و در چند قرن اخیر نیز در کشمکش بودن یا نبودن با ایران بوده است از دو ویژگی اساسی برخوردار است. نخست همزبانی با زبان رسمی و غالب ایران یعنی فارسی و دوم همسایگی و داشتن مرز زمینی گسترده با ایران است. به طوری که میتوان نیمی از شرق ایران به گستره خراسان را مرز افغانستان دانست. این دو ویژگی طبیعتا بایستی جذابیت کافی برای ورود صنایع کامیون سازی ایران به افغانستان ایجاد کرده باشد.

حضور گسترده کامیون بنز در افغانستان
حضور گسترده کامیون بنز در افغانستان

اما در عمل می بینیم که چنین نیست!!!. به تازگی کامیون سازی ماز به واسطه نماینده خود در ازبکستان بازاریابی محصولات خود را برای ورود به بازار کامیون افغانستان آغاز کرده است، بازاری که طبق آمارهای موجود تا میزان ثبت 65 هزار انواع کامیون ( سبک و سنگین ) عمدتا دست دوم در سال 1382 اوج گرفت. برند روسی کاماز ، کامیونت های مزدا، برندهای چینی، کامیون های دست دوم مرسدس بنز و تاتا موتور هند بخشی مهمی از بازار کامیون های سنگین تا سبک افغانستان را تشکیل می دهند.

با این حال صنایع تولید و مونتاژ کامیون در ایران که سابقه آن به 60 سالگی خود نزدیک می شود تاکنون نمودی در این بازار تشنه نداشته است. بسیاری از برندهای اروپایی ، چینی و جماهیر سابق شوروی در ایران مونتاژ می شوند و حتی برخی برندهای به ظاهر ایرانی نیز توانسته اند به دوام خود ادامه دهند. اما در عمل می بینیم که بسیاری از کامیون ها و خودروهای دست دوم از دوبی بارگیری شده و به واسطه جاده های ایران به گمرک اسلام قلعه هرات می رسند اما کارخانه های ایرانی هیچ گاه از این فرصت بهره نبردند.

کشنده بنز بی دماغ 1735 در افغانستان
کشنده بنز بی دماغ 1735 در افغانستان

امید است صنایع کامیون سازی ایران و در بالادست آنها وزارت خانه هایی همچون صنایع و امور خارجه چنین فرصت تاریخی را نادیده نگیرند. چرا که با وجود مرزهای زمینی و ارتباطات گسترده بین دو ملت ، تامین قطعات و حتی تعمیرات کامیون های ایرانی صادر شده به افغانستان می تواند به سهولت انجام شود و شاهد رشد ترازهای مالی در صنایع کامیون سازی ایران باشیم. لازم به ذکر است که برندهای روسی کاماز و هندی تاتا در افغانستان دارای دفتر رسمی هستند.

یک نظر

  1. عید مبارک
    کرونا رو شما هم اثر کرده یا تخصیر موتوریه؟!!
    چه دل خجسته ای داری ممد آقا
    پکیدم از خنده!!!
    تو کش ور خودمون بهشون بد و بیراه میگن…. خدمات ندارن…. گیربکس صفر فقط تا دم در نمایندگی طاقت میاره قدیما میفتاد تو بیابون…. حالا میفته تو خیابون!! دم نمایندگی…
    راسی ۴ستاره شدن ماشولی فآتون ۲۴۵ تومنی بدون موشُتُری هم که شده ۲،۳۰۰ مبروک!!

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید