پیش بینی بازار کامیون در بودجه 1400

با تحویل لایحه بودجه 1400 از سوی دولت حسن روحانی به مجلس، گمانه زنی ها در مورد تاثیر بازار کامیون از بودجه پیشنهاد شده آغاز شده است. از نکات مهم لایحه تقدیم شده به مجلس در نظر گرفتن در آمد مالیاتی بر واردات خودرو است که می تواند نشان از آزادسازی واردات انواع کامیون باشد.

نسل جدید کامیون های ولوو

هر چند واردات کامیون به ایران با معضلی همچون تحریم های خارجی مواجه است اما در این میان کامیون های چینی و روسی می توانند حضور پرفروغ تری را چه در خطوط تولید داخلی به صورت CKD یا SKD و چه به صورت واردات کامل به صورت CBU شاهد باشند. در مقابل اما سخنان امیدوار کننده جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا در مورد برجام را داریم که چنانکه عملی شوند میتوان شاهد حضور برندهای اروپایی نیز در ایران باشیم.

در بخش قیمت گذاری کامیون از آنجا که دولت پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی را داده است نمیتوان چشم اندازی برای کاهش قیمت ها متصور شد. با توجه به اینکه در حال حاضر ارز اختصاص یافته به واردات محدود کامیون و قطعات آن از نوع نیمایی است، چنانکه نرخ 11500 تومانی پیشنهادی دولت برای ارز ترجیحی عملی شود در بهترین حالت بایستی منتظر ثبات قیمت باشیم.

اسکانیا مان و فولکس واگن برندهای traton
اسکانیا مان و فولکس واگن برندهای traton

نکته دیگری که در بخش قیمت بایستی مدنظر قرار داد آزادسازی واردات 2000 دستگاه انواع کامیون دست دوم عمدتا اروپایی است که امیدهای بسیاری برای کاهش قیمت های ایجاد کرده است. اما بایستی در نظر داشت که تعداد کامیون های فرسوده ایرانی به رقمی بالغ بر 150 هزار دستگاه می رسد و طبیعتا تعداد 2000 دستگاه با توجه به تقاضای بالای فعلی نمی تواند تاثیری در کاهش قیمت ها داشته باشد. کمااینکه ارز اختصاص یافته به واردات این کامیون ها از نوع آزاد است.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید