رایش سوم و کامیون

رژیم نازی یا رایش سوم بین سالهای 1933 تا 1945 بر جمهوری فدرال کنونی آلمان حکم راند. جنگ جهانی دوم در سال 1939 آغاز شد و تا سال 1945 و سقوط حکومت هیتلر ادامه داشت. بسیاری از کارخانجات معتبر و به نام صنعت خودروسازی و علی الخصوص کامیون سازی در جمهوری فدرال آلمان مستقر هستند. مطمئناً بسیار جذاب خواهد بود که بدانیم این شرکتها در دوران حکومت نازی چه میکردند و چه وضعیتی داشتند. در این مطلب مروری خواهیم داشت بر فعالیت دو کامیون ساز به نام آلمانی یعنی مرسدس بنز و مان.

شرکتهای دایملر و بنز در سال 1926 در یکدیگر ادغام شدند، در دوران حکومت رایش سوم و سال 1937 این گروه به طور فزاینده ای تجهیزات نظلامی از جمله کامیون LG 3000 و موتورهای DB600 و DB601 را برای هواپیما تولید میکرد. برای افزایش ظرفیت تولید موتورهای هواپیما در سال 1936 کارخانه مونتاژ Genshagen در جنگل های جنوب برلین به صورت مخفیانه ساخته شد.

کامیون بنز LGF3000 آفرود در خلال جنگ جهانی دوم

مدیریت گروه دایملر بنز در طول سالهای جنگ به عهده Wilhelm Kissel بود، از مهمترین خطوط تولید تجاری شرکت خط تولید کامیون بود، در حالیکه تولید خوردوهای سواری محدود به مدلهای نظامی بود و این وقفه تا پایان سال 1942 ادامه داشت. همچنین در خلال جنگ و کمبود نیروی لازم کارخانه، ابتدا کمپانی به استخدام زنان روی آورد، اما باز هم به دلیل کمبود نیرو، زندانیان جنگ، بازداشت شدگان اردوگاه های کار اجباری و ربوده شدگان غیر نظامی به کار گماشته شدند. به طوریکه در سال 1944 تقریباً نیمی از کارگران دایملر بنز از این افراد بودند. بعد از جنگ دایملر بنز به ارتباط با رژیم نازی اعتراف کرد و همچنین تحت برنامه با عنوان ( یادآوری، مسئولیت و آینده ) با ابتکار بنیاد صنعت آلمان کمک‌های بشر دوستانه به کارگران اجباری سابق اعطا کرد.

از دیگر کامیون سازان به نام فعلی شرکت مان هست که در زمان جنگ جهانی دوم فعالیت گسترده ای در تولید موتورهای زیر دریایی و تانک های پانزر داشته است، همچنین تولید سیلندرهای پرتاب موشک و توپخانه، قطعات اسلحه ماوزر K98 از دیگر فعالیتهای مان بوده است. کارخانجات مان در نورنبرگ به دلیل اینکه 40 درصد همه تانکهای پانزر ارتش آلمان آنجا ساخته میشدند غالبا در طول دوران جنگ مورد حملات بمب افکنهای متفقین قرار میگرفتند.

تانک پانزر ارتش آلمان ساخت کارخانه مان
error: مجاز به کپی کردن نمی باشید