بررسی کابین کامیون های داف بخش سوم

بررسی کابین کامیون های داف سری LF , CF و XF طی 2 بخش ارائه شد که می توانید اینجا و اینجا ببینید. در این مطلب بخش سوم و پایانی را مشاهده خواهید کرد.

کمپانی داف یکی از سازندگان هفت گانه ی اروپا می باشد و جزءِ کهنه کار ترین ها و با تجربه ترین ها است و تحت تملک گروه پاکار (PACCAR) می باشد که از موتور های تولیدی همین شرکت برای محصولات خود استفاده می کند. این کمپانی تا قبل از سال 2018، در سال 2007 میلادی، با رو نمایی کشنده داف XF 105، نظر هیئت ژوری کامیون سال (Truck of the Year) را به خود جلب کرده و بهترین کامیون سال 2007 میلادی شناخته شد.

کشنده داف ایکس اف کامیون سال 2007

اما بحث ما به اینجا ختم نمی شود! سؤال اینجاست که آیا کمپانی داف بهترین طرح خود را در آن سال ارائه داده است!؟ با ما باشید تا جواب این موضوع نیز برای شما روشن شود.

ابتدا بهتر است با جناب آقای بارت ون لوترینن (Mr, Bart Van Lotringen) که سر طراح کمپانی داف می باشند آشنا شوید و بدانید که چه کسی در طراحی این محصول زیبا نقش داشته است.

آقای بارت ون لوترینن (Mr, Bart Van Lotringen) سر طراح کمپانی داف

به تصویر زیر که متعلق به داف XF 95 که از نوع Super Space Cab می باشد با دقت نگاه کنید.

کشنده داف XF95

ظاهر سقف داف XF 95 و طراحی جلوپنجره و سپر و چراغ ها و کاور روی رکاب ها و گلگیرها را به ذهن بسپارید و به تصویر زیر که متعلق به داف XF 105 New که در سال 2018 کامیون سال شد، به دقت نگاه کنید.

کشنده داف XF105 کامیون برتر سال 2018

دقت کنید که نمای سقف به کلی تغییر کرده است و نمای چراغ های جلوی سقف با چراغ های نصب شده در جلوی کامیون، همخوانی مناسبی دارد، همچنین در نمای جلو، قسمت U شکل بین چراغ های سقف و قسمت U شکل طرح جلو پنجره، ظرافت و همخوانی در طراحی این کشنده را نشان می دهد و طرح گلگیر ها و کاور روی رکاب ها نیز مناسب می باشند؛ از طرفی به درون کابین که می روید، همین طرح U شکل را در طراحی فرمان و حتی قسمت میانی داشبورد و دیگر اجزاء نیز می بینید، گویا این شرکت از قبل از سال 2007 برای ارائه ی چنین طرحی برنامه ریزی کرده است.

حالا به تصویر داف XF 105 که در سال 2007 لقب کامیون سال را گرفت نیز نگاهی بیندازید. طرحی ترکیبی از داف XF 95 و داف XF 105 New را می بینید، من که باورم نمی شود که این کمپانی توانایی طراحی چراغ های زیبای سقف را داشته باشد! امّا برای محصول سال 2007 خود، همان چراغ های جلو به شکل مستطیل کوچک با پروژکتور های کوچک را در نظر گرفته باشد! که کوچکی آن ها طرح چندان جالبی هم نبود؛ و بعد از گذشت چند سال، با ارائه داف XF 105 New، به لحاظ همخوانی در طراحی، بقیه را شگفت زده کند که کامیون سال 2007 اصلأ هزینه ی طراحی برای کمپانی داف نداشته است!!!

من بر این باورم که کابین های جدید داف CF, XF و LF، همگی تا قبل از سال 2007 طراحی شده اند؛ این کمپانی تا به امروز، توانسته در سال های 1988، 1998، 2002 ، 2007 و 2018 لقب کامیون سال را اخذ کند.

در نهایت تشکر ویژه از “جناب آقای مهندس برق دهنده” از “شرکت داتیس فرا دیزل آریا” را دارم که با ارسال عکس از جعبه کنار کابین داف XF، در تهیه این مقاله نقش ایفا نمودند.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید