نوسازی 20 درصد کامیون های فرسوده با واردات کامیون دست دوم

براساس اطلاعات منتشر شده توسط پایگاه خبری وزارت راه و به نقل از صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در طرح چهارم نوسازی کامیون های فرسوده 20 درصد از ظرفیت کامیون های فرسوده توسط واردات کامیون های دست دوم زیر 3 سال ساخت تامین می شود و این موضوع ارتباطی با تحریم ها ندارد.

جایگزینی کامیون فرسوده با کامیون ولوو
جایگزینی کامیون فرسوده با کامیون ولوو

وی در ادامه افزود در حال حاضر 45.6 درصد کامیون کامیون ها ، 25.7 درصد کشنده ها و 4.8 درصد کامیونت ها فرسوده هستند و به طور کلی 24.4 درصد ناوگان باری کشور شامل مصادیق کامیون های فرسوده می شوند. میانگین سن کامیون در کشور 17.8 درصد اعلام شده است.

همچنین ایشان در مورد طرح نوسازی 65 هزار کامیون فرسوده که طی سالهای گذشته کلید خورد افزودند در حال حاضر 5000 کامیون از این طرح نوسازی شده است. اما به دلیل تحریم و طرح جدید ریاست جمهوری متوقف شده است اما 18 هزار قرارداد قبلی اجرا خواهد شد. هزینه این طرح شامل 20 درصد آورده راننده و 80 درصد تسهیلات 9 درصدی می شود و برای کامیون هایی با میانگین قیمت 450 تا 500 میلیون در نظر گرفته شده بود.

کشنده اسکانیا 112 بی دماغ
کشنده اسکانیا 112 بی دماغ

در طرح موسوم به چهارم کامیون های وارداتی بایستی 4 رکن استاندارد ایمنی و کیفیت ، استاندارد آلایندگی و خدمات پس از فروش را داشته باشند. و همچنین به ازای فروش هر دستگاه از این کامیون ها یک خودرو فرسوده با مشخصات مشابه اسقاط شود. البته تاکنون هیچ مجوزی برای واردات این کامیون صادر نشده است.

با توجه به اینکه واردکنندگان این کامیونها همزمان با فروش ، اقدام به اسقاط کامیون های فرسوده نیز می کنند از تخفیف گمرکی 25 درصدی برخوردار می شوند و این پایین آمدن قیمت نهایی کامیون بسیار تاثیرگذار است. لازم به ذکر است که مالکان خودروهای فرسوده می توانند مستقیما اقدام به واردات کامیون دست دوم بکنند.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید