گفتگو با مهندس اسماعیل پایدار مدیرعامل آذهایتکس 1398

گروه خودروسازی آذهایتکس با نام کامل توسعه فناوریهای پیشرفته آذرآبادگان از سال 1384 با اخذ نمایندگی انحصاری تولید و فروش محصولات ماز و مازبنز بلاروس فعالیت خود را در حوزه کامیون و اتوبوس آغاز کرد، با اینحال ریشه های فعالیت این شرکت به سال 1366 و دوران جنگ ایران و عراق باز می گردد.

در حال حاضر طیف وسیعی از محصولات ماز از جمله کشنده، کامیون های باری، اتوبوس، میدی باس و کامیون های معدنی و برقی گیناف در سبد محصولات این شرکت به چشم می خورد. در دور جدید فعالیت وبسایت نشریه سلطان جاده گفتگوی اینترنتی را با مهندس اسماعیل پایدار مدیرعامل این شرکت ترتیب دادیم که در ادامه میآيد ( لازم به ذکر است سوالات عمدتا از میان پیام های خوانندگان نشریه جمع آوری شد که از طریق تلگرام و اینستاگرام به دست ما می رسید ).

سلطان جاده : سال 2014 نسل جدید کشنده های ماز با نام M9 5440 ( کامیون سال 2017 روسیه ) و چهره ای متفاوت از محصولات فعلی رونمایی شد. آیا شرکت آذهایتکس برنامه ای برای عرضه این مدل در ایران دارد؟

اسماعیل پایدار : البته این شرکت برنامه گسترده ای برای ارائه محصولات یورو 5 در آینده با گیربکس دستی و اتوماتیک دارد ولی در مورد مدل M9 5440 از سالهای قبل تولید این مدل را در برنامه داشته ایم. اما با توجه به اینکه موتور این کشنده یورو 6 می باشد، الزام کارکرد بهینه موتور و تاکید شرکت دایملر استفاده از گازوئیل یورو 6 ( سولفور زیر 10ppm ) است. متاسفانه در حال حاضر این گازوئیل در کشور تولید نشده و هر وقت بتوانیم گازوئیل زیر 10ppm داشته باشیم حتما به بازار عرضه خواهیم کرد.

نسل فعلی و جدید کشنده ماز
نسل فعلی و جدید کشنده ماز

سلطان جاده : نظرات بسیاری از رانندگان دریافت کردیم که اتاق فعلی محصولات ماز را متناسب با موتور و گیربکس مدرن آن نمی دانند. آيا شرکت آذهایتکس برنامه ای برای تعویض اتاق فعلی و عرضه اتاق به روز ندارد؟

اسماعیل پایدار : عرض کنم هر خودرویی به نسبت مشخصات خود دارای قیمت و ارزش می باشد ولی این را اشتباه نکنید که خودروهای تولیدی این شرکت از نظر طراحی اتاق و شکل ظاهری بیرونی مورد تحسین مشتریان و کارشناسان خودرو قرار دارد چرا که طراحی ظاهر اتاق نشان از طراحی اروپایی داشته و شباهتی با ظاهر چینی ها ندارد. ولی در مورد دیزاین داخلی جا دارد تغییراتی مشتری پسند انجام شود و در آن صورت این خودرو با توجه به مشخصاتی که دارد با خودرو مثلا آکتروس تفاوتی نخواهد داشت آيا مشتری مایل است همان قیمت را پرداخت کند.

کابین کشنده ماز تک 1844
کابین کشنده ماز تک 1844

سلطان جاده : از جمله محصولاتی که جای آن در خط تولید آذهایتکس خالی است کامیون باری و کمپرسی تک محور است. آيا شرکت آذهایتکس برنامه ای برای عرضه مدل های تک در بازار کامیون دارد؟

اسماعیل پایدار : البته خودروهای 2*4 در سبد محصولات این شرکت وجود دارد ولی با توجه به ارائه محصولات با قوای محرکه اروپایی و این دسته مشتریان که به خاطر شرایط کاری این محصولات در سطح محدوده شهری مایل هستند از خودروهای ارزان قیمت بهره ببرند که به خاطر این موضوع این محصولات به مشتریان تهیه و عرضه می گردد که سفارش گذاری بکنند.

سلطان جاده : از جمله دغدغه های رانندگان و خریداران کامیون های ماز و مازبنز کیفیت موتور و گیربکس نصب شده بر روی محصولات آذهایتکس است. راننده چطور میتواند اطمینان حاصل کند که موتور بنز و گیربکس ZF نصب شده بر روی محصولات آذهایتکس از کیفیت و استحکام شرکت های مادر برخوردار است؟

اسماعیل پایدار : در این برهه زمانی دیگر محدودیت اطلاعاتی در دنیا وجود ندارد، چنانکه شخصی از مشتریان به پلاک های نصب شده بر روی موتور و گیربکس شک دارد می تواند به راحتی از طریق اینترنت به اصالت محصول پی ببرد.

سلطان جاده : موتورهای مرسدس بنز نصب شده بر روی محصولات آذهایتکس از چه طریقی تامین می شوند؟ آيا وارداتی هستند و یا در کارخانه ایدم تبریز تولید می شوند؟ چنانکه وارداتی هستند از کدام مبدا و تحت چه نظارتی از سوی مرسدس بنز در ایران عرضه می شوند؟

اسماعیل پایدار : کلیه قوای محرکه و گیربکس و بسیاری از قطعات به کار رفته در محصولات از طریق خود کشور آلمان تهیه شده است و کلیه محصولات ارائه شده از طرف مرسدس بنز و ZF دارای گارانتی بین المللی هستند.

سلطان جاده : از جمله مواردی که به دفعات از سوی رانندگان برای ما ارسال شده است در دسترس نبودن قطعات یدکی اتاق کامیون های آذهایتکس است. برای این منظور رانندگان از چه طریقی می توانند قطعات یدکی محصولات آذهایتکس علی الخصوص قطعات اتاق را تهیه کنند؟

اسماعیل پایدار : کلیه قطعات در نمایندگی های شرکت موجود بوده، فقط به دلیل محدودیت های واردات و اخیرا برخی قطعات کم مصرف تنها در نمایندگی مرکزی موجود است. در صورت درخواست مشتری در عرض 24 ساعت به مقصد ارسال می شود.

سلطان جاده : در حال حاضر با توجه به تحریم های گسترده ایالات متحده آمریکا علیه ایران، عرضه کامیون در بازار توسط شرکت آذهایتکس چگونه است؟ آیا تحریم ها تاثیری در فعالیت خطوط تولید و عرضه کامیون داشته است؟

اسماعیل پایدار : تا به حال مشکلی از بابت تامین قطعات خودروهای تولید شرکت وجود نداشته و امیدوارم در آینده هم بتوانیم بر مشکلات تحریم غلبه کنیم. تحریم ها مانند یک کوه بلند هستند که شما از دور می توانید کلیه زوایای صعودبه قله را بررسی کنید و حتی پیش بینی تجهیزات لازم مورد نیاز جهت صعود را از ابتدا داشته باشید. اما متاسفانه مشکلات داخلی مانند تپه هستند و در ابتدا راه هیچگونه پیش بینی از تعداد و نوع تپه ها نمی توانید داشته باشید، ممکن است هر تپه ای را که پشت سر بگذارید تپه ای جدید پیش رو ببینید و لاجرم از ادامه راه منصرف شوید. باید بیشتر روی این موضوع تمرکز کنیم.

سلطان جاده ضمن تشکر از مهندس پایدار که سوالات ما را پاسخگو بودند از سایر مدیران عامل شرکت های کامیون سازی در ایران نیز دعوت به گفتگو می کند.

4 نظرات

  1. شرکت …. بازه

    • نظر شما سانسور شد. انتشار اتهاماتی از این دست که گفته اید برای نشریه بار حقوقی دارد. لطفا اگر بازخورد منفی از شرکت آذهایتکس دارید با ذکر اسناد و شرح کامل ماجرا بدون وارد کردن اتهام بیان کنید.

  2. بسیار عالی
    لطفا بیشتر در مورد ماز آکتروس بنویسید

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید