مخالفت در برابر سپهتن!!! چرا و چگونه؟

پس از نصب سامانه سپهتن بر روی وسایل نقلیه عمومی بخش مسافر، نوبت به نصب آن در کامیون های باری رسید. موضوعی که به شدت با مخالفت بخش اعظمی از رانندگان کامیون مواجه شد. از جمله دلایل مخالفت با به کارگیری این سامانه نصب دوربین نظارتی درون کابین و عکس برداری از راننده است، این عمل به این جهت انجام می‌شود تا قانون گذار اطمینان حاصل کند شخص دارای گواهینامه و کارت هوشمند پشت فرمان کامیون در حال رانندگی است.

هر چند عکسبرداری میتواند شامل موارد دیگری همچون ثبت حرکات راننده نیز بشود، این حرکات می‌تواند موارد مشمول تخلفات رانندگی همچون آشامیدن نیز باشد.

دستگاه‌های مجری قانون همچون پلیس راه برای جلوگیری از تخلفاتی مانند قرار گرفتن افراد فاقد گواهینامه پشت فرمان کامیون، به جای اتخاذ رفتارهای قهری همچون ورود به حریم کابین کامیون میبایستی به چرایی بروز چنین رفتارهایی توجه کنند. بر حسب ظاهر هیچکس نباید از داشتن گواهینامه و سایر مدارک رانندگی احساس ناراحتی کند مگر اینکه مانعی در سر راه وجود داشته باشد.

راننده کمرشکن ولوو
راننده کمرشکن ولوو

در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که قوانین غلط باعث می‌شود افراد به رانندگی با کامیون بدون گواهینامه مبادرت نمایند. به جاست که با رفع این موانع امکان رانندگی با کامیون به صورت قانونی را برای خیل عظیمی از رانندگان فراهم کنیم.

1- شرط داشتن 25 سال تمام برای ثبت نام در امتحان گواهینامه پایه یکم!!! قانون گذار تنها زمانی می‌تواند به تمکین از چنین قانونی مطمئن باشد که مستمری مکفی برای رانندگان از سن 18 تا 25 سالگی را فراهم کند. برای اطلاعات بیشتر بررسی گواهینامه پایه یک در ایران را ببینید.

2- آزمون عملی رانندگی با کامیون بنز واگن هود!!! بارها در مطالب نشریه تذکر داده‌ایم آزمون با کامیونی که متعلق به دهه 60 میلادی است جز اتلاف وقت رانندگان و هدر رفت سرمایه آن‌ها هیچ اتفاقی را باعث نمی شود. در عصر گیربکس های الکتروپنوماتیکی چه اصراری به آزمون با گیربکس غیرسنکرونیزه دستی است؟!!! برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

3- محرومیت افراد دارای معلولیت های فیزیکی که با ابزار پزشکی می‌توانند به سطح نرمال بازگردند. برای نمونه میتوان به افراد کم شنوا اشاره کرد که با استفاده از سمعک به سطح شنوایی نرمال دست می یابند. اما قانون گذار صدور گواهینامه پایه یکم را با محدودیت استفاده از سمعک ممنوع اعلام کرده است!!! شاید اگر افراد کم بینا استفاده کننده از عینک چنین جمعیت کثیری نداشتند آن‌ها هم از رانندگی با کامیون منع می شدند.

4- عدم وجود فضایی برای یادگیری مهارت رانندگی با کامیون باعث می‌شود رانندگان جوان در شرایط واقعی جاده اقدام به یادگیری کنند. ( لازم به ذکر است یادگیری رانندگی با کامیون، بسیار با آن چیزی که در مراکز مختلف پلیس یا آموزش گاه های خصوصی دنبال می‌شود متفاوت است ) اینجا را ببینید

در پایان لازم است اشاره کنیم که قانون گذار بخش مقررات رانندگی هیچ گاه بابت وضع چنین قوانینی به مردم پاسخگو نبوده و نخواهد بود. ( پاسخگو بودن به اصحاب رسانه توقع زیادی است؟!! ) چنین قانونگذاری که اساساً عادت به پاسخگویی و تغییر ندارد نباید توقع داشته باشد که قوانین تصویب شده در اتاق‌های دربسته به راحتی به مرحله اجرا برسند.

شیوه در پیش گرفته شده جز برخورد قهری تعریف دیگری نمی‌تواند داشته باشد، در این روش هر کس سعی می‌کند حرف خودش را به کرسی بنشاند و دست آخر نیز این کار را می کند. اگر به فکر بهبود ایمنی هستیم باید نظرات رانندگان خصوصا اصحاب رسانه مرتبط با بخش حمل بار و کامیون نیز شنیده شود تا موانع قانونی اجرای قانون رفع شود.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید