من نمیتوانم رانندگان فردا را با تکنولوژی دیروز آموزش دهم. این سخن مالک یکی از مدارس رانندگی کامیون در اشتوتگارت آلمان است. بر این اساس این مدرسه به تازگی و برای پاسخ به نیازهای آموزشی خود یک اکتروس نسل چهارم مجهز به نسل چهارم ترمز کمکی بنز، سیستم کشف عابران پیاده و دستیار بغل کامیون را به خدمت گرفته است.
کارآموز رانندگی نخست در کلاس تئوری قابلیتهای جدید ایمنی این کامیون شرکت میکند و سپس به میدان تمرین عملی میرود که شرایط مختلف یک اتفاق در آن بازسازی شده اند.

با این مقدمه میخواهیم اذهان را متوجه یکی از دو مهمترین فقدان جامعه کامیونداری ایران بکنیم. آموزش فرایندی است که در چرخه حمل بار ایران به شدت نادیده گرفته است و اگر هم توجه ای به آن شود چیزی فراتر از تئوریهای کلی گو و تکنولوژی منقضی شده نخواهد بود.
امید است که همه بخشهای درگیر در حمل بار ایران به اهمیت آموزش اصیل و بهره ور و نقش آن در افزایش ایمنی و بهره وری پی ببرند. در زمینه آموزش رانندگی ضرورت تدوین نظام آموزشی رانندگی حرفهای و بررسی CLP منتشر شدهاند که میتوانید مطالعه کنید.