تعیین کرایه حمل بار توافقی است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و به نقل از غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل و نقل کالا، براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد و شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تعیین کرایه بار به صورت توافقی بین شرکت و راننده تعیین می شود. چگونگی این توافق نیز بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود.

وی در ادامه افزود میزان کرایه ای که رانندگان تا نیمه اول سال 95 دریافت می کردند بر اساس نرخ کرایه 3 سال پیش تعیین می شد و ناشی از کاهش قیمت برخی محصولات و رکود جهانی بود.

کرایه سنگ آهن از خواف به بندرعباس.

کامیون های ایرانی تا سال 91 به ازای حمل هر تن سنگ آهن از معدن خواف تا بندرعباس 120 هزار تومان دریافت می کردند. اما به دنبال کاهش جهانی قیمت این محصول کرایه حمل هر تن سنگ آهن به 45 هزار تومان رسید. با این حال تا ابتدای سال جاری قیمت جهانی سنگ آهن افزایش داشته است اما کرایه به 60 هزار تومان رسیده است.

کرایه سیمان.

همچنین در مورد کاهش کرایه حمل سیمان افزودند به دلیل کاهش صادرات ایران به کشور عراق در پی ظهور گروه تروریستی داعش به میزان 90 درصد، شرکت های تولید کننده سیمان تصمیم به تخفیف در فروش سیمان به مشتریان داخلی گرفتند. در نتیجه آن انجمن های مرتبط با بخش حمل بار نیز تصمیم به ایجاد تخفیف در کرایه حمل تا 50 درصد تخفیف اعمال شده از سوی شرکت های عرضه کننده سیمان گرفتند. این فرایند سبب جلوگیری از تعطیلی کارخانه های تولید سیمان و حمل سیمان شد.

تریلی حمل سیمان
تریلی حمل سیمان

با این حال قیمت سیمان از سال گذشته رو به افزایش نهاده است و در حال حاضر کارخانه تولید سیمان همدان دچار کمبود کامیون برای حمل سیمان به عراق است.

کرایه تانکر حمل مواد نفتی.

در مورد کرایه حمل بار توسط تانکرهای سوخت رسان ایشان افزودند از آنجا که ناوگان سوخت رسان توسط شرکت پخش به رانندگان واگذار می شود در نتیجه متولی تعیین کرایه در این بخش شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است و وزارت راه دخل و تصرفی در آن ندارد. کرایه حمل بار در این بخش به صورت سالیانه به روز می شود.

با این حال تانکرهای سوخت رسان با تسهیلات ویژه ای مانند پرداخت بخشی از سود تسهیلات خرید ناوگان در ازای قرارداد 15 ساله به رانندگان عرضه می شوند که سایر بخش های حمل بار از این تسهیلات بی بهره هستند.

تانکر حمل فرآورده های نفتی
تانکر حمل فرآورده های نفتی

برای اطلاعات بیشتر مطلب پایانه بار بندرعباس را ببینید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید