موتور بنز بی دماغ 10 سیلندر سری OM400

شاید عموم بر این باور باشند که ویژگی های متفاوت کامیون ها در سراسر جهان به علاقه و گرایش رانندگان آن کشورها مرتبط باشد. اما در واقع این چنین نیست ، بلکه قوانین دولتی است که تعیین کننده شکل و ظاهر کامیون یا حتی قدرت موتور است.

در دهه هفتاد میلادی وزارت حمل و نقل آلمان قانونی را پیشنهاد کرد که به ازای هر تن وزن کامیون میبایستی موتور آن ۸ اسب بخار قدرت تولید کند. پیش از این نیز قانون ۶ اسب بخار به ازای هر تن کامیون تصویب شده بود.

و یا اینکه در ایالات متحده آمریکا دماغ دار بودن کامیون ها نتیجه قوانین وزن هر محور کامیون است که از سوی دولت فدرال حداقل های آن تعیین می شود. ریش کامیون را ببینید.

بنز بی دماغ 1632
بنز بی دماغ ۱۶۳۲

در پاسخ به قانون ۸ اسب بخار به هر تن وزن کامیون مرسدس بنز موتورهای سری OM400 را رونمایی کرد. این موتورها که خورجینی بودند به شکل ۶ سیلندر ، ۸ سیلندر و ۱۰ سیلندر رونمایی شدند.

موتور OM403 با ۱۰ سیلندر و قدرت ۳۲۰ اسب بخار از حجم نزدیک به ۱۶ لیتر بهره می برد. این موتور فاقد امکاناتی همچون توربو یا اینترکولر بود و با گیربکس های تقه ای معروف ZF که در کشنده مایلر نیز استفاده شده جفت می شدند.

مطالب پیشنهادی

بنز بی دماغ SK

فیلم بنز بی دماغ SK شماره یک

در مورد فیلم های تبلیغاتی که از سوی سازندگان در اختیار نشریه قرار می گیرد …

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید