بررسی حضور کامیونت فوسو در ایران

بازار کامیونت های ایران به سبب گستردگی فضای شهری و همچنین تقاضای حمل بار بین شهری از جایگاه ویژه ای در صنعت حمل بار ایران برخوردار است. در حال حاضر تنها برند معتبر کامیونت در بازار ایران ایسوزو است و سایر کامیونت های عرضه شده در ایران تولید صنایع خودروسازی چین هستند. هر چند نمی‌توان منکر توانایی برخی برندهای چینی مانند فوتون یا JAC در این حوزه شد،‌ چرا که این شرکت ها نیز از پشتوانه فنی خوبی همچون ولوو و اینترناش بهره می برند.

کامیونت ایسوزو NPR
کامیونت ایسوزو NPR

با این حال یکی از مهمترین کمبودهای بازار کامیونت در ایران عدم حضور برندهای معتبر و درجه یک بخش کامیونت است. در دوره های گذشته حضور ایویکو دیلی و ایسوزو دست خریدار را برای انتخاب یک کامیونت با کیفیت و ایمن باز می گذاشت. اما با خروج ایویکو دیلی از چرخه تولید، ایسوزو به یکه تاز بازار تبدیل شد و شرکت بهمن نیز دیزل با‌ عرضه مدل های به روز این برند سعی کرد جایگاه خود را به عنوان تنها عرضه کننده کامیونت درجه 1 تثبیت کند.

در مطالب گذشته نمونه‌ای از کامیونت فوسو کانتر مورد بررسی فنی قرار گرفت و متذکر شدیم که می‌تواند جان تازه‌ای به بازار کامیونت ایران بدهد. حال شرکت مایان فولاد که سابق بر این مونتاژ و عرضه تریلی با تکنولوژی کوگل آلمان را در دستور کار داشت به عنوان نماینده انحصاری میتسوبیشی فوسو در ایران فعالیت خواهد کرد و زمینه ورود یک برند معتبر دنیای کامیونت را به ایران فراهم کرده است.

کامیونت فوسو 6 تن
کامیونت فوسو 6 تن

شرکت فوسو که از زیر مجموعه های دایملر آلمان محسوب می‌شود یکی از معتبرترین برندهای کامیونت جهان است که تکنولوژی فنی و کیفیت مرسدس بنز را میتوان از آن انتظار داشت و در صورت عرضه با قیمت رقابتی می‌تواند رقیب مناسبی برای کامیونت های ایسوزو باشد. از جمله قابلیت‌های کامیونت فوسو قابلیت تعویض دنده بدون مکث گیربکس DUONIC است که امیدواریم در ایران نیز عرضه شود.

گیربکس اتوماتیک ، کامیونت دو دیفرانسیل ، ترمز دیسکی ، خاموش و روشن شدن اتوماتیک هنگام توقف ، کنترل پایداری یا ESP ، موتورهای کاملاً برقی ، تعلیق مستقل ، ایربگ راننده و سرنشین ، رنگ بندی متنوع ، سوخت رسانی کامن ریل مواردی هستند که می‌توانید در کامیونت های فوسو ببینید.

در حال حاضر شرکت مایان فولاد عرضه کامیونت های 6 تن و 8 تن فوسو را در کاربری‌های باری و کمپرسی در دستور کار قرار داده است که مشخصات فنی آن‌ها در مطالب آینده خواهد آمد.

امید است در فضای پسا برجام و گشایش بازار شاهد حضور برندهای معتبری همچون ایویکو و مان نیز در این بخش باشیم. مطلب مرتبط را اینجا ببینید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید