بر اساس گزارش ایسنا و به نقل از مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای دیزلی نو از اول مهرماه سال جاری اجباری خواهد شد.
این فناوری باعث حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز و اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدروکربن ها معطر از اگزوز موتورهای دیزلی می شود.
وی گفت خودروسازان ایرانی دو سال وقت داشتند تا خودروهای خود را به فیلتر دوده مجهز کنند، با این حال برخی خودروسازان در اینباره کاری انجام ندادند و امیدوار بودند مانند مصوبه یورو ۲ و ۳ این موضوع به تعویق بیفتد و شامل استثناء شوند.
با نصب فیلتر دوده خاطر جمع خواهیم بود که در عمر ۱۵ تا ۲۰ ساله کامیون این خودرو در شهر یا جاده مسئله آلودگی ندارد. همچنین برخی خودروسازان خارجی خودروهایی در انبار دارند که قابل فروش در اروپا نیست و در صدد مقابله با این مصوبه و فروش خودروهای خود در ایران هستند.
ایشان در پایان اضافه کردند این مصوبه برای خودروهای دیزلی درون شهری از مهرماه ۹۵ و خودروهای دیزلی برون شهری تا انتهای سال ۹۵ اجرایی می شود. خودروهای نو که فاقد فیلتر دوده باشند پس از اجباری شدن طرح شماره گذاری نخواهند شد.
مطالب مرتبط
میشه توضیح بدین روش کارش فیلتر دوده چطوریه؟
این قطعه رو کامیون سازا از شرکت های دیگه میخرن یا معمولا ساخت خودشونه؟
جذب ذرات معلق یا PM یا اصطلاحا همان دوده وظیفه این فیلتر است، مشخصات و طرز کار فیلتر دوده یا DPF در مطالب مختلف کم و بیش توضیح داده شده است، در لینک مطلب ایویکو که در انتهای مطلب آمده است به ذرات معلق اشاره شده است که توسط این فیلتر جذب می شوند. در احتراق ناقص میزان تولید ذرات معلق افزایش می یابد.
معمولا اشاره ای به سازنده این قطعه نمی شود اما به طور مثال شرکت کامنز این فیلتر ها را خودش تولید می کند.
لینک های زیر را ببینید :
http://www.truckdriver.ir/1393/12/03/%d9%be%d8%a7%da%a9%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%aa%d8%b1-dpf-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%88%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%86%d8%b2/
http://www.truckdriver.ir/1394/09/02/egr-%db%8c%d8%a7-scr-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/