میزان جریمه خواب کامیون

مسلما همگان نام قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو را شنیده ایم، آخرین مصوبات این بخش به سال ۸۶ بر می گردد و به تازگی نیز اصلاحیه ای بر آن توسط کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده است ( ایسنا ). در این مطلب به بخش هایی از این قانون اشاره خواهیم کرد که طبیعتا برای مالکان و رانندگان کامیون از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ماده ۲ تبصره یک :  دوره تضمین نمی‌تواند کمتر از یک سال از زمان تحویل خودرو به مصرف کنندهیا کارکردی برابر با سی هزار کیلومتر(هرکدام زودتر به پایان برسد)باشد.

ماده ۲ تبصره دو :دوره تعهد، یا دوره تأمین قطعات و ارائه خدمات فنی استاندارد، برابرده‌سال از زمان تحویل رسمی آخرین خودرو به مصرف‌کننده می‌باشد.

ماده ۴ : چنانچه نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر همچنان باقی باشد یا در صورتی که نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی و جانی اشخاص گردد و با یک بار تعمیر برطرف نشده باشد یا خودرو بیش از سی روز به دلیل تعمیرات غیرقابل استفاده بماند عرضه کننده مکلف است حسب درخواست مصرف کننده خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا با توافق بهای آن به مصرف کننده مسترد دارد.

در اصلاحیه جدید نیز برای زمان خواب کامیون بیش از دو روز شرکت مربوطه میبایستی مبلغ یک هزارم قیمت کامیون را به ازای هر روز به مالک کامیون پرداخت کند. اگر دوره خواب کامیون از یک ماه بیش تر شود علاوه بر مبلغ قبلی میبایستی دو ده هزارم مبلغ کامیون را نیز پرداخت کند، به طور مثال یک کامیون با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان اگر بیش از دو روز در تعمیرگاه مجاز متوقف شود به ازای هر روز بایستی پانصد هزار تومان به مالک کامیون پرداخت شود. ( این اصلاحیه هنوز ابلاغ نشده است )

برای مطالعه کامل این قانون می توانید به وبسایت روزنامه رسمی مراجعه کنید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید