گواهینامه پایه یکم در آمریکا بخش اول

در مطالب گذشته موضوع بسیار حائز اهمیت صدور گواهینامه رانندگی کامیون و آموزش آن را بررسی کردیم، تصمیم گرفتیم طی سلسله مقالاتی سیستم صدور گواهینامه رانندگی کامیون و آموزش آن را در یکی از کشورهای پیشرو در رانندگی یعنی ایالات متحده آمریکا بررسی کنیم. آمریکا از آغاز قرن بیستم به عنوان یکی از پیشگامان توسعه دنیای کامیون معرفی شد و برندهایی همچون ماک، وایت، انترناش، اتوکار و … به خوبی معرف این مدعا هستند.

تا قبل از 1986 میلادی (‌ حدوداْ 1365 شمسی ) قوانین صدور گواهینامه در ایالات مختلف آمریکا متفاوت بود و این زمینه فعالیت رانندگان غیر حرفه ای را سبب می شد، اما از این زمان به بعد با طرح قانون CDL در کنگره آمریکا و تبدیل آن به قانون در ۱۹۹۲ میلادی، صدور گواهینامه CDL تحت حداقل های دولت فدرال برای افزایش ایمنی در بزرگراه ها به اجرا درآمد.

در ایالات مختلف آمریکا ممکن است سخت گیری های بیشتری نسبت به حداقل الزمات دولت فدرال نیز انجام شود، اما عموماْ برای درخواست گواهینامه پایه یک می توانید زمانی که به 18 سالگی رسیدید درخواست دهید. البته این گواهینامه را تنها در همان ایالت میتوان استفاده کرد و برای تردد در تمامی خاک ایالات متحده آمریکا باید به سن 21 سال برسید و همچنین در اکثر ایالات تا قبل از 21 سالگی مجوز رانندگی با وسایل نقلیه مسافربری مانند اتوبوس یا کامیون های حمل مواد خطرناک صادر نمی شود.

گواهینامه پایه یک یا همان CDL به 3 دسته تقسیم میشود :

گواهینامه کلاس A برای وسایل نقلیه ترکیبی مانند تریلر یا کامیون های کشنده ای صادر می شود که وزن ناخالص آن از 11 هزار و 794 کیلوگرم تجاوز کند، این شامل یدک هایی ( تریلر ) هم که وزن آنها از 4٫5 تن تجاوز کند نیز می شود. گواهینامه کلاس B شامل کامیون هایی باری ( غیر تریلی ) می شود که وزن ناخالص آن از 11 هزار و 794 کیلوگرم تجاوز کند، این کامیون ها می توانند یک یدک را به دنبال خود بکشند به شرط اینکه وزن آن از 4٫5 تن تجاوز نکند.

و در آخر هم گواهینامه کلاس C است که مربوط به وزن هایی کمتر از 11 تن است، لازم به ذکر است در تمامی این گواهینامه ها میتوان 16 مسافر یا بیشتر به همراه راننده را نیز جا به جا کرد. گواهینامه های تجاری برای حمل مواد خطرناک یا مسافر بیش از 16 نفر ضروری هستند، تاریخ انقضای این گواهینامه ها بسته به ایالت صادر کننده معمولاْ تا 8 سال تعیین میشود و در صورت اینکه سن شما بالای 75 سال باشد به 5 سال کاهش پیدا میکند.

هر گواهینامه به جز موارد وزنی و مسافری ذکر شده دارای محدودیت هایی نیز می باشد، به جهت جلوگیری از اطاله مطلب شرح محدودیت ها و روش آزمون گواهینامه CDL آمریکا در مطالب آینده خواهد آمد. لازم به ذکر است که قوانین صدور گواهینامه پایه یکم در کشورهای اروپایی و استرالیا نیز حتی الامکان تهیه و منتشر خواهد شد.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید