بررسی فنی کشنده ماز 5440m9

فاصله گرفتن از چهره های فانتزی شرقی که تنها باب میل فرهنگ کشورهای شرق آسیاست و ورود به بازارهای بین المللی به سرفصل فعالیت برندهای شرقی مانند دانگ فنگ، CNHTC ، ماز، کاماز، فوتون و سایرین تبدیل شده است. به طوری که سازندگان چینی همچون فوتون پای به بازار کامیون آمریکای شمالی گذاشته اند هر چند بعید به نظر می رسد بتوانند در ینگه دنیا موفقیتی کسب کنند.

در مطالب گذشته کامیون های با طراحی غربی و مدرن این شرکتها مورد بررسی قرار گرفت. ( بررسی فنی هوو A7 ، فوتون H4 ، دانگ فنگ KX ، هیوندای اکسنت، سیسو پلار، کاماز M1842 ، دوو تاتا ) در این مطلب به بررسی جدیدترین طرح کامیون سازی ماز با نام M5440M9 خواهیم پرداخت که سال 2014 به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس برند ماز رونمایی شد.

کامیون سازی ماز نیز مانند اکثر برندهای کامیونی شرقی با دستور دولتی در 1944 میلادی در کشور شوراها بنا شد و نخستین کامیون های خودش را در سه سال بعد رونمایی کرد، کارخانه این شرکت در مینسک بنا شد و پس از سقوط کشور شوراها به کامیون ساز جمهوری بلاروس مشهور شد. مهمترین شریک تجاری کامیون سازی مان در حال حاضر برند آلمانی M.A.N می باشد.

با این حال همکاری با دایملر بنز و ولوو نیز در کارنامه محصولات این شرکت به چشم می خورد، در حال حاضر در بخش کشنده طیف وسیعی از کاربری با نام M عرضه می شود که از موتورهای بنز، دویتس، مان و چندین برند داخلی بهره میبرند. موتورهای مرسدس بنز از سری 500 هستند که در انواع خورجینی 6 سیلندر ارائه می شوند و در کشنده های اکتروس به کار گرفته شدند.

کشنده ماز 6430 با موتور بنز
کشنده ماز 6430 با موتور بنز

موتور بنز با قدرت 435 اسب بخار ارائه می شود و طبیعتا اگر با کیفیت مناسبی تولید شود می تواند برگ برنده ای برای کشنده های ماز در میان رقبای چینی، کره ای و ژاپنی و روسی باشد. دیگر موتور مورد استفاده در کشنده های ماز برند YAMZ می باشد که اطلاعاتی از نحوه تولید آن و احتمالا لایسنس آن بدست نیامد اما می تواند استاندارد یورو 3 را پوشش دهد و قدرت 400 اسب را ارائه کند.

گیربکس های به کار رفته در کشنده های ماز از برند ZF و برند ناشناخته JAMZ یا YAMZ می باشند، گیربکس ZF را طبیعتا می توان در انواع 16 دنده سفارش داد اما گیربکس دیگر در مدل های 6 و 9 دنده عرضه شده است. اتاق های این کشنده نیز با طراحی متداول دهه 80 و 90 عرضه می شوند که اظهار نظر در مورد آنها نیاز به آزمایش فنی دارد، با این حال با توجه به شکل ظاهری آنها ترکیبی از فرهنگ دوران شوروی و نگاهی به دنیای غرب را میتوان در آنها مشاهده کرد.

کشنده جدید ماز M5440m9
کشنده جدید ماز M5440m9

سال 2008 میلادی کشنده 5440 با پوشش استاندارد یورو 4 رونمایی شد، کابین این کشنده با در نظر گرفتن رفاه راننده برای نخستین بار جلوه تازه ای از کامیون ماز را نشان میداد به طوری که در نمونه جدید آن که در سال 2014 رونمایی شد تعبیه موتورهای یورو 6 بنز نوع OM471 و کابین مدرن تر با الهام از طراحی ولوو FH به چشم می خورد. برای مشاهده عکس های این کشنده نام maz 5440m9 را در گوگل سرچ کنید.

لازم به ذکر است نامگذاری کشنده های ماز جفت با عدد 6 آغاز می شود و کشنده تک ماز با حرف 5 آغاز می شود.

2 نظرات

  1. سلام
    اگه میشه مطالبتون یه کم بیشترباشه اکثرایه صفحه میشن.زودتموم میشه-طولانی ترباشه تامابیشتریادبگیریم

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید