سلطان جاده

نقدی بر قوانین صدور گواهینامه پایه یکم ( بخش اول )

Obesity suit

Obesity suit

ما در جامعه‌ای زندگی میکنیم که برای حفظ ایمان و داشته های مذهبی ملزم هستیم زمینه کار افراد را در سنین نوجوانی فراهم کنیم تا با تسهیل شرایط ازدواج افراد، جامعه‌ای سالم و پاک را شاهد باشیم. مطمئناً جامعه‌ای از لحاظ روانی سالم خواهد بود که رسیدن به اساسی‌ترین نیاز انسان که همان نیاز جنسی باشد در سنین نوجوانی فراهم شود، جامعه‌ای که افراد آن تا سنین 30 سالگی در تجرد به سر میبرند آبستن حوادث بسیاری است.

در حال حاضر برای دریافت گواهینامه پایه یکم محدودیت سنی 25 سال تمام لحاظ شده است و این قانون در جامعه‌ای وضع شده است که دغدغه های مذهبی و سلامت روانی افراد در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با نگاهی به قوانین رانندگی می‌بینیم که نخستین قانون گواهینامه رانندگی که در سال 1318 وضع شده است، محدودیت 23 سال تمام را نشان میدهد و مشخص نیست قانون گذار فعلی با چه ایده ای چنین محدودیت زیان آوری را وضع کرده است.

در نظر داشته باشیم در کشورهای غربی و غیراسلامی همچون ایالات متحده آمریکا که اساساً ازدواج جوانان و روابط جنسی از حساسیت جوامع اسلامی برخوردار نیست افراد می‌توانند از سن 18 سالگی برای دریافت گواهینامه کامیون و تردد در مسیرهای درون ایالتی اقدام کنند و نهایتاً برای تردد در مسیرهای سراسری بین ایالتی در سن 21 سالگی مجوز تردد دریافت خواهند کرد.

اگر دغدغه مذهب یا سلامت روانی افراد در جامعه ما مطرح است عقل حکم میکند رانندگانی تربیت کنیم که از 18 سالگی بتوانند از پس مسئولیت رانندگی کامیون بر بیایند، در غیر اینصورت اگر توانایی تربیت چنین رانندگانی را نداریم بایستی به جای وضع قوانین زیان آور طرحی نو درانداختیادمان نرود حمل بار و رانندگی کامیون بدون اغراق مهمترین شغل یک جامعه محسوب می‌شود، پس توقع به جایی است برای این مهمترین، بیشترین هزینه ها انجام شود. بنابراین لازم است مسئولین امر با درک شرایط جامعه چنین محدودیت خسارت باری را ملغی کرده و با راه اندازی یک نظام آموزشی حرفه ای برای رانندگان تجاری، سن دریافت گواهینامه پایه یکم را به 20 سال تمام کاهش دهند.

خروج از نسخه موبایل