با تحویل لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت حسن روحانی به مجلس، گمانه زنی ها در مورد تاثیر بازار کامیون از بودجه پیشنهاد شده آغاز شده است. از نکات مهم لایحه تقدیم شده به مجلس در نظر گرفتن در آمد مالیاتی بر واردات خودرو است که می تواند نشان از آزادسازی واردات انواع کامیون باشد.

هر چند واردات کامیون به ایران با معضلی همچون تحریم های خارجی مواجه است اما در این میان کامیون های چینی و روسی می توانند حضور پرفروغ تری را چه در خطوط تولید داخلی به صورت CKD یا SKD و چه به صورت واردات کامل به صورت CBU شاهد باشند. در مقابل اما سخنان امیدوار کننده جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا در مورد برجام را داریم که چنانکه عملی شوند میتوان شاهد حضور برندهای اروپایی نیز در ایران باشیم.
در بخش قیمت گذاری کامیون از آنجا که دولت پیشنهاد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را داده است نمیتوان چشم اندازی برای کاهش قیمت ها متصور شد. با توجه به اینکه در حال حاضر ارز اختصاص یافته به واردات محدود کامیون و قطعات آن از نوع نیمایی است، چنانکه نرخ ۱۱۵۰۰ تومانی پیشنهادی دولت برای ارز ترجیحی عملی شود در بهترین حالت بایستی منتظر ثبات قیمت باشیم.

نکته دیگری که در بخش قیمت بایستی مدنظر قرار داد آزادسازی واردات ۲۰۰۰ دستگاه انواع کامیون دست دوم عمدتا اروپایی است که امیدهای بسیاری برای کاهش قیمت های ایجاد کرده است. اما بایستی در نظر داشت که تعداد کامیون های فرسوده ایرانی به رقمی بالغ بر ۱۵۰ هزار دستگاه می رسد و طبیعتا تعداد ۲۰۰۰ دستگاه با توجه به تقاضای بالای فعلی نمی تواند تاثیری در کاهش قیمت ها داشته باشد. کمااینکه ارز اختصاص یافته به واردات این کامیون ها از نوع آزاد است.