کامیون سازی ایران در پسا بایدن

با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال زیاد پیروزی جو بایدن دموکرات، جامعه کامیون داران و باربری ایران چه تأثیری از این اتفاق خواهد گرفت و چرا ایرانیان بسیاری چشم به پیروزی جو بایدن دوخته اند؟ برای پاسخ به این سؤال بایستی به نتایج قراردادی موسوم به برجام و دیدگاه این نامزد انتخاباتی در مورد آن رجوع کرد. ( نتیجه رسمی انتخابات تا لحظه انتشار این مطلب منتشر نشده است )

از مهمترین نتایج برجام خروج ایران از لیست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل بود که زمینه را برای تجارت شرکت های ایرانی با شرکای عمدتا غربی فراهم می آورد. کما اینکه در سال ابتدایی اجرای این قرارداد شاهد حضور برندهای مطرحی همچون مرسدس بنز، ولوو، میتسوبیشی فوسو، رنو، اسکانیا و … در ایران بودیم. اما در 18 اردیبهشت 1397 با اعلام خروج رئیس جمهور جنجالی آمریکا دونالد ترامپ از این قرارداد، به یکباره شرکت های غربی بازار ایران را رها کردند.

نسل جدید کشنده مفهومی آکتروس بر پایه سوخت هیدروژن

چرایی رهاکردن بازار ایران و جذابیت بازار آمریکا را قبلاً در مطلبی بررسی کرده‌ایم که می‌توانید اینجا ببینید.

با اینکه سخنان جو بایدن یا مشاوران وی در مورد برجام واضح و شفاف نیستند اما نقل های متعددی از این سیاستمدار آمریکایی منتشر شده است با این مضمون که چنانکه ایرانی‌ها به تعهدات قبلی بازگردند آن‌ها نیز چنین خواهند کرد. اما با بررسی سایر گفته های جو بایدن و تیم انتخاباتی او با این جمله نیز مواجه می‌شویم که در صورت پیروزی او تمام تحریم های اعمال شده توسط دولت ایالات متحده آمریکا و حتی شخص ترامپ نیز حفظ خواهند شد و آن‌ها به همکاری شرکای اروپایی به دنبال توافق قوی تری با ایران هستند.

با این وجود چنانکه جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود هر چند روزنه های امیدی به رفتار مسالمت آمیز دولت دموکرات با ایران وجود دارد اما هیچ چیز قطعی و مشخص نیست. اما اگر رفع تحریم های اعمال شده را قطعی بدانیم فرصت بسیار مغتنمی خواهد بود تا ناوگان فرسوده باربری ایران با حضور برندهای مطرح جهانی که شرکت های چینی هم در زمره آن‌ها به شمار می‌روند نوسازی شود.

اگر این فرض را محتمل بدانیم و شرایط برای حضور برندهای مختلف در ایران فراهم شود نبایستی خوش بینی بدون پشتوانه ای به ارزان شدن قیمت کامیون داشته باشیم. با رفع تحریم ها و فروش نفت ایران، پشتوانه ارزی دولت قوت خواهد گرفت و در این شرایط انتظار همگانی طبیعتاً افزایش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی از جمله دلار است. اما این را از نظر دور نداشته باشید که تنظیم قیمت دلار و به تبع آن ارزش ریال در دست دولت ایران است و مشخص نیست چگونه این مسأله مدیریت شود.

نسل جدید کامیون های ولوو

چنانکه ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی تقویت شود طبیعتاً با قیمت های بسیار پایین‌تری نسبت به امروز مواجه خواهیم شد. اما چنانکه دولت ایران همچنان ارز دولتی به واردات کامیون و قطعات آن تخصیص ندهد و سرنوشت آن را به بازار ارز نیمایی یا آزاد حواله دهد کامیون های غربی قیمت هایی فراتر از 3 میلیارد تومان خواهند داشت و قطعا گزینه جذابی برای نوسازی ناوگان باربری نیستند.

در این میان چنانکه مجدداً روابط بین دول ایران و آمریکا حالت دوستانه تری به خود بگیرد نبایستی مسبب رویگردانی از دولت های شرقی همچون چین شود. سطح همکاری با دولت چین با توجه به قدرت اقتصادی این کشور و سطح بالای تکنولوژی در میان کامیون سازان چینی بایستی همچنان حفظ شود. چنانکه زمانه تحریم شرکت های چینی سطح همکاری حداقلی را با ایران حفظ کردند و برندهایی همچون سیتراک، دایون و یا فوتون در ایران عرضه شد.

کامیونت 10 تن دایون عرضه شده در ایران توسط ثمین دیزل
error: مجاز به کپی کردن نمی باشید