خانه » اخبار حمل و نقل » نقد و بررسی کامیونت 10 تن دایون

نقد و بررسی کامیونت 10 تن دایون

ستاره کامیونت ها

از جمله وسایل نقلیه ترابری کالا، کامیونت ها می­باشند، این وسیله کاربرد های زیادی دارد، عموماً استفاده از کامیونت ها مخصوص مأموریت های شهری است. نظیر شرکت های پخش محصولات غذایی و دارو، اما در کشورمان، از این وسیله با کاربری های مختلف، برای جابجایی در مسافت های طولانی و بین شهری نیز استفاده می­شود. این امر سبب شده که کامیونت های دارای جای خواب به همراه شاسی و زیر و بند قوی و سیستم ترمز تمام پنوماتیک ( کاملاً بادی ) برای ترمز های اصلی و ترمز دستی، در گرایش بازار قرار گیرند.

موضوع سیستم ترمز دلیل بر نا کارآمد  بودن ترمزهای تمام  هیدرولیکی ( کاملاً روغنی ) و یا هیدروپنوماتیک ( روغن و باد ) نیست؛ چرا  که ترمز وسایل نقلیه بر مبنای بار روی هر محور و در نهایت وزن ناخالص وسایل نقلیه طراحی می­شود. اما ترمز های پنوماتیک آسودگی بیشتری را برای راننده فراهم می­کند. برای مثال: به جهت توقف چند دقیقه ای در مکان های شیب دار، چه برای کاربری شهری و چه در خارج از شهر، استفاده از ترمز دستی بادی، راحت تر است و نیازی به خاموش کردن وسیله نقلیه به جهت قرار دادن در دنده و یا استفاده از دنده پنج نیست.

کامیونت دایون، با ظرفیت ناخالص ۱۰ تن و ۱۰۰ کیلوگرم، مهمان جدید جاده های کشورمان است، و با وجود ستاره پنج پر در سینه خود، می­توان از آن به عنوان ستاره کامیونت ها  نام برد!. چرا که این تازه وارد، با ظرفیت ناخالص بیان شده، رقیب مدرن و به روزی در رده خود ندارد!.

نمایی از کامیونت دایون مدل CGC1110

این تازه وارد، از کابین مشابه کامیونت های جک استفاده می­کند، با این تفاوت طراحی جدید چراغ ها، جلوپنجره، سپر و آینه ها از نمای بیرون، چهره جذاب تری به  این کامیونت هدیه داده است. در نمای داخل داشبورد مقداری متفاوت تر از نمونه جک می­باشد و دارای ظاهری جذاب تر است.

یکی از  موارد تحسین برانگیز در طراحی این کابین، وجود ستون های نسبتاً عمودی در این سری است، از مزایای طراحی این ستون ها، ایجاد فاصله و دوری از ناحیه سر راننده و کمک راننده می­باشد؛ به این طریق در تصادفات جاده ای از روبرو، امکان آسیب از ناحیه سر کم می­شود. از طرفی ستون های نسبتاً عمودی، موجب به وجود آمدن فضای  بیشتر در کابین می­شود که به لحاظ بصری و روانی، خستگی جاده را برای راننده و دیگر سرنشینان کاهش می­دهد.

نمای جزئی از داخل کابین

موتور استفاده شده در این کامیونت، از نوع کامینز و  با کد ISF 3.8 S5154 می­باشد، موتور سری ISF با حجم ۳٫۸ لیتر نمونه S، یکی از پر کاربرد ترین و خوشنام ترین موتور های استفاده شده در کامیونت های چینی می­باشد، از این رو نمونه این موتور را می­توانید در کامیونت های دیگری نظیر فوتون تحت عنوان الوند، جک و پرسیکا مشاهده کنید،  موتور این سری از کامیونت دایون، دارای استاندارد آلایندگی یورو پنج می­باشد و توان این موتور به ۱۵۶ اسب بخار می­رسد. این سری از موتور های کامینز  به ترمز موتوری مجهز می­باشند.

این کامیونت  دارای گیربکس دستی FAST با کد ۸۳S75TE-C، دارای ۸ دنده اور دار در حالت دو طبقه است، که اتصال آن به موتور توسط یک کلاج تک صفحه ای از نوع خشک دیافراگمی صورت می­گیرد و پدال کلاج آن به صورت باد و روغن عمل می­نماید.

نمایی از اهرم گیربکس دو طبقه این کامیونت

دیگر مشخصات این کامیونت شامل ترمز بادی مستقل و مجهز به سیستم ABS می­باشد، این محصول به صورت شاسی خالی دارای وزن ۳٫۶ تن است که  با ظرفیت ناخالص ۱۰٫۱ تن، به صورت مجاز می­تواند از ۶٫۵ تن ظرفیت برای مجموع وزن کالا و محفظه حمل کالا ( اتاق باری، باری بغل بازشو، مسقف چادری، یخچال، تانکر و…. ) بهره ببرد. با توجه به مشخصات این محصول،  طول شاسی در نظر گرفته شده برای قسمت بار در این کامیونت برابر با ۵+۱ متر می­باشد. از این رو فاصله بین دو محور این کامیونت ۴۴۰۰ میلیمتر در نظر گرفته شده است. این گونه در صورت نصب باری بغل بازشو و یا مسقف چادری تا طول مفید ۶ متر بر روی شاسی، باعث می­شود که این کامیونت از گیر و دار پلیس راه های جاده های کشور در امان باشد و  راننده به آسودگی مسیر را طی کند.

ابعاد کلی بدون اتاق بار در این کامیونت برابر با طول ۸۱۳۰ و عرض ۲۲۰۰ و ارتفاع ۲۴۵۰ میلیمتر می­باشد. این کامیونت دارای مشخصات دیگری همچون بخاری درجا، شیشه جلو فتوکرومیک، مانیتور رنگی، گرمکن آینه بغل، کروز کنترل و چراغ های LED، چراغ دی لایت و…. می­باشد.

نمایی از کلید های آپشن بر روی غربیلک فرمان در کامیونت دایون

از سایز رینگ و تایر ها توسط کمپانی وارد کننده صحبتی  به میان نیامده و تنها به تیوبلس بودن آن اشاره شده است، اما به احتمال زیاد با توجه به ظرفیت ناخالص، سایز رینگ و تایر در این کامیونت برابر با ۱۷٫۵ اینچ باشد.

Dayun CGC1110

در مجموع این کامیونت با دارا بودن کابین خواب و ظرفیت ناخالص ۱۰٫۱ تن به همراه ترمز پنوماتیک و ترمز موتوری و تجهیزات رفاهی نظیر بخاری درجا، گزینه مناسبی برای حمل و نقل خارج از شهر در رده کامیونت های روز بازار  می­باشد، ضمن این که شرکت ثمین دیزل به عنوان نماینده فروش و خدمات پس از فروش در کشورمان، با نمایندگی های زیر مجموعه خود، اقدام به فروش نقدی و لیزینگی این کامیونت کرده است، این وسیله ترابری تحت عنوان ستاره کامیونت ها، نه تنها به نوسازی ناوگان حمل و نقل کمک می­کند، بلکه با توجه به بی رقیب بودن در ظرفیت بارگیری، می­تواند جایگاه ویژه ای در بین رانندگان داشته باشد.

منبع تصاویر: وب سایت شرکت ثمین دیزل

مطالب پیشنهادی

کشنده دانگ فنگ تک T480

بررسی و مقایسه دو کشنده Dong Feng T480 و C&C U480

بررسی و مقایسه دو کشنده Dong Feng T480 و C&C U480 این مقاله نوشته زمستان 1395 است و قیمت های بیان شده مربوط به زمان حال نیست.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید