بررسی و مقایسه دو کشنده Dong Feng T480 و C&C U480

نبرد سخت چینی ها

نبرد سخت کشنده دانگ فنگ T480 و سی اند سی U480

مقاله ای که در پیش رو دارید، نوشته زمستان 1395 است و قیمت های بیان شده مربوط به زمان حال نیست.

در اواسط مهر ماه سال 1394 بود که به دومین نمایشگاه تخصصی صنعت دیزل در اصفهان میرفتم، در غرفه شرکت سایپا دیزل برای اولین بار شاهد دیدن کشنده جدید چینی کمپانی دانگ فنگ بودم، با دیدن کابینی کاملأ متفاوت به نسبت نمونه های قبلی و با کد T480 که نشان دهنده قدرت موتور 480 اسب بخار بود شکی نداشتم که رقیب سرسخت کشنده سی اند سی با کد U480 است که آبروی چینی ها را در سال های اخیر در بازار کامیون ایران خریده است.

   با پیش فروش کردن کشنده دانگ فنگ جدید توسط شرکت سایپا دیزل، و تحویل اولین مدل آن در بهمن سال 1395 به مشتری، و رقابت جالب و سالم شرکت آریا دیزل در خصوص فروش کشنده  سی اند سی و حفظ بازار فروش، جهت انتخاب راحت تر گزینه خرید برای علاقه مندان و جامعه کامیون داران، به بررسی این دو کشنده می پردازیم:
 
   ابتدا کشنده سی اند سی که تجربه بودن در جاده های ایران را داشته مورد کارشناسی قرار داده و بررسی می کنیم.

کشنده C&C U480

این کامیون با ظاهری زیبا و با کابینی که یاد آور کشنده مرسدس بنز آکتروس LS نسل سوم (MP3) سری Low Liner می باشد، و همانند آن دارای دو عدد جعبه کنار کابین به اندازه بزرگ بوده؛ قسمت برجسته پشت کابین خواب، هر شکی را نسبت به کپی برداری از روی کابین کشنده آکتروس به یقین تبدیل می کند.

   با یک نگاه ساده به کابین و شاسی و با نمایان بودن بالن های باد محور عقب و پشت کابین، به این نتیجه می رسیم که این کمپانی سیستم تعلیق دلخواه برای هر کامیون تجاری را انتخاب کرده است.

   پس از رفتن به  درون کابین و نشستن پشت رُل فرمان، صندلی راننده و نحوه قرار گیری پشت رُل فرمان  و دید در آینه ها و نشان دهنده ها و دسترسی به کنترل کننده ها خوب ارزیابی شده، اما متأسفانه همچنان مکان اهرم ترمز تریلر در کنار ترمز دستی و صندلی راننده تعبیه شده است.

   ارتفاع  پالنی روی موتور زیاد بوده و با کمی  دقت به طراحی داشبورد، متوجه شباهت های بسیار زیاد آن با داشبورد کشنده مان TGS می شویم.  

با نگاه به سقف، متوجه کمدهای نگهداری اشیاء شده که ابعاد و اندازه آن با کاربری کابین همخوانی مناسبی دارد، خوشبختانه به هنگام رفتن به کابین خواب، با شلوغی پالنی روی موتور مواجه نمی شویم که البته این مورد به خواست کارشناسان شرکت آریا دیزل، فقط در نمونه تولید شده در بازار ایران رعایت شده است.

نمایی از داخل کابین کشنده C&C

کابین خواب دارای دو عدد تختخواب با عرض مناسب بوده، از نقاط ضعف طراحی در کابین این کامیون می توان به شیشه های کنار و پشت کابین اشاره کرد که البته موجب افزایش تلفات حرارتی و برودتی در فصل های مختلف است.

   همان طور که گفته شد، موتور این کشنده دارای 480 اسب بخار قدرت و مجهز به توربو شارژر و اینترکولر و تولید کمپانی کامینز می باشد که استاندارد زیست محیطی یورو 4 را اخذ کرده است. این موتور از نوع شش سیلندر خطی و دارای 24 سوپاپ می باشد و در دور بالا به حد اکثر گشتاور 2200 نیوتون متر می رسد و با حجم روغن گیری 36 لیتر، جزء موتورهای اقتصادی به کار رفته در کامیون های موجود در کشور است.

   گیربکس این کشنده از نوع اتوماتیک ZF آلمان با کد 12A – 2330 TO و دارای 12 دنده جلو و 2 دنده عقب می باشد که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را نیز دارد.   نا گفته  نماند  که  این  کشنده  دارای استاندارد  بین المللی  حمل کالاهای  خطرناک (ADR) و با ظرفیت بارگیری 42 تن می باشد.

اما برسیم به کارشناسی و بررسی کشنده دانگ فنگ T480، نمونه مورد بررسی شده در نمایشگاه دارای ترکیب بندی 6X4 چرخ ها بوده و سیستم تعلیق محورهای عقب و کابین از نوع بالن باد و متناسب برای کامیون های تجاری و جاده های تجاری است، ضمن اینکه نمونه 4X2 به همین گونه است.

کشنده دانگ فنگ KX با کد T480

نمای ظاهری کابین تا حدی  شبیه به  کشنده  مان TGX بوده، به گونه ای که چراغ های جلو، رکاب های روی سپر جهت تمیز کردن شیشه ها که البته بهتر بود دارای طول بیشتر و از نوع بازشو باشد و حتی قسمت بالای جلو پنجره  که لوگوی کمپانی دانگ فنگ بر روی آن نصب شده است، همانند کشنده مان بر روی یک قطعه ذوزنقه ای شکل که فاقد طرح مشبک جهت عبور هوا بوده طراحی شده است؛ و در پشت کابین هواکش کامیون نیز بسیار شبیه کشنده مان بوده، البته به صورت قرینه و در  سمت کمک  راننده، که  در نمای جانب کابین و دیدن طرح  مشبک آن  متوجه این  موضوع  می شوید.

این کشنده  دارای دو عدد جعبه بزرگ  و استاندارد در کنار کابین بوده که  فوق العاده برای نگهداری اشیاء  کاربرد  دارد که  در مدل های  قبلی  این کمپانی  موردی  که  اصلأ مورد اهمیت  نبوده همین طراحی جعبه های کنار کابین است!

به درون کابین که می رویم و پس از نشستن پشت رُل فرمان، با زیبایی خاصی مواجه می شویم، داشبوردی با طراحی زیبا و کاملأ ارگونومیک که دید بر روی نشان دهنده های داشبورد و دسترسی به کنترل کننده ها و نحوه توزیع هوا از طریق دریچه های تهویه مطبوع را می توان خوب و حتی بهتر از کشنده سی اند سی ارزیابی کرد، نحوه قرارگیری در صندلی راننده و پشت رُل فرمان و دید در آینه ها مناسب بوده.

منتها متأسفانه ترمز تریلر این کشنده همانند رقیب خود، در کنار ترمز دستی و صندلی تعبیه شده است و بهتر بوده که مکان آن بر روی داشبورد و کنار فرمان طراحی شود.

نمایی از داخل کابین کشنده دانگ فنگ T480

ارتفاع پالنی روی موتور در مقایسه با کشنده سی اند سی بسیار کمتر بوده که این برگ برنده کمپانی دانگ فنگ در این رقابت می باشد و به راننده و کمک راننده آزادی عمل داده تا راحت تر به کابین خواب بروند و با توجه به اینکه روی پالنی موتور اصلأ شلوغ نیست، در این کابین می توان به راحتی سر پا ایستاد و بیشترین استفاده را از کابین برد.

کمدهای زیر سقف از ابعاد مناسب و خوبی برخوردار بوده و برای نگهداری ملزومات یک راننده و کمک راننده مناسب می باشد و کابین خواب این کامیون دارای دو عدد تختخواب با عرض مناسب بوده و خوشبختانه کنار و پشت کابین خواب شیشه ای وجود ندارد.

این کشنده همانند رقیبش سی اند سی، دارای یک موتور 480 اسب بخار قدرت ساخت کمپانی کامینز می باشد که با وجود مخزن کوچک ادبلو در سمت کمک راننده، می توان گفت که این موتور دارای استاندارد زیست محیطی یورو 4 است.

این  کامیون با  گیربکس ZF اتوماتیک با کد 12 AS- 2540 AMT و گیربکس  دستی ZF با کد VT – 2514 B و به انتخاب مشتری در بازار عرضه می شود.

لازم به ذکر است که در نمونه 4X2 این کشنده، ظرفیت بارگیری 45 تن می باشد.

با عرضه کشنده دانگ فنگ T480 به بازار توسط شرکت سایپا دیزل، و فروش آن به صورت نقدی و با قیمت تمام شده 265 میلیون تومان، شرکت آریا دیزل برای حفظ بازار و ماندن در عرصه رقابت، کشنده سی اند سی U480 فاقد ADR و روباکی را به قیمت 290 میلیون تومان و با تسهیلات 200 میلیون تومانی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارائه داده است، با پیش پرداخت 15 میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار می دهد که مدت زمان تسهیلات آن 60 ماهه می باشد، ضمن اینکه این طرح جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور در نظر گرفته شده است که اگر ما قبل این ماجرا و در سال 1394 بود، جای تعجب نداشت! و کمک شایانی به ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور می کرد.

با توجه به کاربری کابین این کامیون ها، کشنده سی اند سی گزینه مناسبی برای حمل و نقل داخل کشور با مسافت های کوتاه می باشد و کشنده دانگ فنگ، در مجموع دارای کابین زیباتر و با ارتفاع کوتاه پالنی روی موتور گزینه مناسبی برای حمل و نقل در مسافت های طولانی و یا خارج از کشور است که البته جای مسافت های کوتاه را هم می گیرد! ضمن اینکه اختلاف قیمت این دو کشنده و ظرفیت بارگیری  بیشتر کشنده  دانگ فنگ T480، بازار را به سوی  دانگ فنگ  سوق می دهد.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید