بررسی مقدماتی تانک بر کیان 700

روز گذشته خبر رونمایی تانکبر کیان 700 در صدر کنجکاوی علاقمندان به کامیون در ایران قرار گرفت. باز هم مثل همیشه تیترهایی مانند ساخت ایران حاشیه های بسیار زیادی را برای محصولی که به عیان برای دست اندرکاران امر شناخته شده است ایجاد کرد. در این مطلب در حد توان به بررسی این تانکبر خواهیم پرداخت.

کشنده-کیان-700-ارتش
کشنده-کیان-700-ارتش

بر اساس اطلاعات درج شده در وبسایت ارتش جمهوری اسلامی ایران ( aja.ir ) نام مرکز عرضه کننده این گونه تجهیزات ( مرکز بهینه سازی، نوسازی و ساخت قطعات شهید زرهرن ) می باشد و همانطور که از نام آن بر میآید یک مرکز نوسازی، تعمیر و نگهداری است تا یک واحد تولید کننده کامل تجهیزات.

از جمله کامیون هایی که در این مرکز نوسازی و تعمیر می شود کشنده بنز NG است که سال های طولانی به عنوان تانکبر در نیروی زمینی فعالیت می کنند.

بازسازی-کشنده-بنز-بی-دماغ-NG-در-مرکز-زرهرن
بازسازی-کشنده-بنز-بی-دماغ-NG-در-مرکز-زرهرن

در ادامه باید اشاره کرد که کامیون های زرهی این مرکز ظاهرا همگی با نام کیان و براساس قدرت موتور وارد خدمت می شوند. به طور مثال کشنده ولوو FH دو محور با نام کیان 500 و نمونه NH با نام کیان 700 عرضه می شود. کیان 700 با موتوری به قدرت 700 اسب بخار، آرایش محوری 8*8 ، قدرت کشندگی 200 تن، گیربکس ای شیفت و چندین سیستم ایمنی ترمز همچون ABS و EBS معرفی شده است.

کشنده-کیان-500-نیروی-زمینی
کشنده-کیان-500-نیروی-زمینی

اما در مورد کیان 700 : اینکه کیان همان ولووNH می باشد هیچ شکی نیست، با این حال نکته تامل برانگیز نصب نشان کیان به جای ولوو بر روی بدنه این کشنده است. این موضوع در دنیای کامیون بدون وجود قرارداد همکاری، رضایت سازنده اصلی و همچنین دخالت طرف دوم در امر تولید امکان پذیر نیست.

کشنده-کیان-700-و-تانکبر-سلیمان-3
کشنده-کیان-700-و-تانکبر-سلیمان-3

از این موضوع میتوان نتیجه گرفت که نیروی زمینی ارتش در بخشهایی از طراحی و تولید آن دخالت داشته است و قسمتی از تولید قطعات آن نیز در ایران انجام می شود. همچنین سایپا دیزل به عنوان نماینده ولوو در ایران و مونتاژ کننده انواع و اقسام ولوو نمی تواند بی تاثیر از این برنامه و قرارداد باشد.

در بخش دیگری از رونمایی روز گذشته، تریلر سلیمان 3 در معرض نمایش قرار گرفت که توانایی حمل 2 تانک 60 تنی را به همراه دارد.

تانک-بر-سلیمان-3
تانک-بر-سلیمان-3
error: مجاز به کپی کردن نمی باشید