خانه » اخبار حمل و نقل » بررسی اعتصاب رانندگان کامیون

بررسی اعتصاب رانندگان کامیون

زمستان سال خزان زده ۱۳۹۷ نیز از راه رسید، سالی با اتفاق های بسیار عجیب!!! از اعتصاب رانندگان کامیون گرفته تا قیمت فراتر از یک میلیاردی کامیون. این آخری را چطور باور و هضم کنیم؟؟؟ مگر گردش مالی یک کامیون در سال چه مبلغی است که چنین بهایی برای آن پرداخت کرد. یک حساب ساده سرانگشتی و سپرده کردن پول در بانکداری اسلامی بدون ربا به نظر پیشنهاد جذاب‌تری می آید.

راننده کامیون
راننده کامیون

اعتصاب زنده بودن راننده را نشان داد، عقده و آرزویی از دهه های دور از روزهایی که همه می دانستیم قدرتی باور نکردنی داریم اما شکل نمی گرفت. این روزها اما به لطف قدرت فضای مجازی مشت گره شد. در این مطلب به آسیب‌ شناسی اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران ایرانی در سال ۹۷ خواهیم پرداخت و همچنین نقدهای وارد به مجله کامیون سلطان جاده را پاسخ خواهیم داد.

مهمترین آسیب اعتصاب رانندگان کامیون در ایران عدم وجود اتحادیه یا تشکل صنفی مستقل در راس کار بود تا مشخص شود اعتصاب دارای برنامه، زمانبندی و اهداف مشخص است. اعتصابی که شکل گرفت نتیجه هماهنگی های غیر متمرکزی بود که عمدتا در فضای مجازی و برآمده از فشار اقتصادی سنگینی بود که به رانندگان وارد شده بود. خروج از اهداف صنفی و ورود به خواسته‌های سیاسی، ملموس نبودن نتایج، سر‌خوردگی و … از معایب چنین روشی است.

راننده کمرشکن ولوو
راننده کمرشکن ولوو

سابق بر این چرخه حمل بار در ایران مفصل بررسی کردیم و برای پاسخ به چه کنیم؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را مطالعه کنیم.

بررسی چرخه حمل بار در ایران

قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم نظام آموزشی رانندگان مخالفت در برابر سپهتن

انتقادات بسیاری به نشریه سلطان جاده ارسال شد و از رخوت مجله در چندین اعتصابی که شکل گرفته بود گلایه شده بود. به دلیل اینکه اعتصاب فاقد سازماندهی متمرکز و مشخص بود عملاً امکان بررسی آن وجود ندارد، همچنین نشریه نیز اساساً توانایی مادی و معنوی برای اعزام خبرنگار میدانی در میان رانندگان نداشت. با اینکه اعتصاب را حق راننده برای دستیابی به خواسته‌های صنفی می‌دانیم اما مواردی که جمعی از رانندگان برای اعتصاب مطرح کرده بودند را بیراهه میدانیم. برای اطلاعات بیشتر لینک مطالبی که در بالا قید شده است مطالعه کنید.

توضیح :

اتحادیه مستقل بدون دخالت و برنامه‌ریزی دولت تشکیل می شود. چارچوب، قوانین و برنامه‌های آن توسط اعضا و به دلخواه تعیین می شوند. انجمن صنفی رانندگان مستقر در پایانه بار به هیچ عنوان نمی‌تواند منظور ما از اتحادیه مستقل باشد.

مطالب پیشنهادی

راننده کامیون ایرانی

چرا باید از رانندگان کامیون تشکر کنیم؟؟؟

از خانه بیرون میآییم، کفش به پا می کنیم، لباس می پوشیم، تلفن همراه با …

error: Content is protected !!