باتری دوتایی اسکانیا ( سوالات خوانندگان )

پس از معرفی کامیون های یورو 6 اسکانیا در سال 2013 این شرکت نوعی از باتری های دوتایی را به صورت آپشن در اختیار مشتری قرار داد که برای مصارف خاص سفارش داده می شوند. سوالاتی از سوی خوانندگان نشریه در مورد نحوه کار این روش دریافت کردیم که این موضوع با بخش فنی اسکانیا سوئد مطرح شد و پاسخ ایشان در ادامه میآید.

پاسخ اسکانیا : سیستم باتری دوگانه مشخصا برای کامیون هایی کاربرد دارد که هنگام خاموش بودن موتور مصرف برق زیادی دارند. مانند کامیون های که در طول شب از کابین آنها استفاده می شود، کامیون توزیعی با لیفت تراک عقب و کامیون هایی که مدام خاموش و روشن می شوند. این ابزار بدین منظور طراحی شده است که زمان آماده به کار بودن کامیون افزایش یابد و به دلیل تخلیه شارژ باتری دچار توقف نشوند.

در این روش از 4 باتری سیلد ( بی نیاز از نگهداری و قابل شارژ ) استفاده می شود که دو تای آن برای استارت و دو تای دیگر برای سایر مصارف برقی کامیون استفاده می شوند. باتری های استارت پس از استارت و شارژ شدن مجدد توسط رله یا قطع کن اتوماتیک از سیستم برق کامیون جدا می شوند و تنها در زمان استارت مورد استفاده قرار می گیرند. این باتری های در محفظه های فعلی نصب می شوند و جای اضافی لازم ندارند. باتری های استارت از نوع سلول مارپیچی و باتری های مصرف عادی از نوع ژل هستند. این باتری ها 12 ولت هستند و به صورت دو به دو به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند تا جریان 24 ولت را عرضه کنند.

 

باتری دوتایی اسکانیا ( شماره 1 رله قطع کن ، شماره 2 باتری های استارت ، شماره 3 باتری های سایر مصارف )
باتری دوتایی اسکانیا ( شماره 1 رله قطع کن ، شماره 2 باتری های استارت ، شماره 3 باتری های سایر مصارف )

 

نشریه اطلاعی از اینکه چنین روشی در اسکانیای ایرانی عرضه شده است یا خیر ندارد اما چنانکه عرضه شده باشد این توضیحات در دفاتر راهنمای کامیون بایستی ذکر شده باشد.

برای اطلاعات بیشتر اسکانیا یورو6 را ببینید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید