بارنامه جدید برای حمل کالا و مواد نفتی

غلامحسین دغاغله مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری از رونمایی شکل جدید بارنامه های حمل کالا و مواد نفتی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه این بارنامه ها هم اکنون به شرکت های حمل و نقل ابلاغ شده است و مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال استفاده از بارنامه های قدیمی تا اتمام موجودی آن در جریان است.

از جمله مواردی که برای تخصیص سهمیه سوخت مورد استفاده قرار میگیرد بارنامه است. در بارنامه های جدید به درج محل دقیق بارگیری و تخلیه توجه ویژه ای شده است تا از اتلاف وقت در این موارد جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه در بارنامه های جدید مبالغ پرداختی توسط صاحبان بار به شرکت های حمل و نقل کالا مشخص شده است، گفت: رعایت حقوق صاحبان کالا، افزایش رضایتمندی رانندگان و شرکت های حمل و نقل کالا و جلوگیری از سو استفاده های احتمالی از مزیت های بارنامه های جدید حمل کالا و فرآورده های نفتی است.

بارنامه، که به اختصار BL و یا BOL خوانده می‌شود (از عبارت انگلیسی Bill Of Lading)، سندی است که توسط شرکت حمل صادر می‌ شود و صدور این سند به معنی این است که کالایی مشخص در محلی مشخص برای ارسال به مقصدی تحویل گرفته شده ‌است و معمولا ای سند برای حمل و نقل های دریایی، زمینی و هوایی صادر می شود.

در ماده ۴۶ قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۱۳۸۱ تسریع شده است که موسسه های حمل و نقل مسئول تنظیم دقیق بارنامه هستند و باید هویت و نشانی صحیح صاحب کالا و سایر اطلاعات مربوط را در آن درج نمایند و نسخ کافی اوراق مذکور را حداقل تا پنج سال از تاریخ صدور نگاهداری کنند.

در واقع ‘بارنامه’ اوراق بهاداری است که از طرف موسسه حمل و نقل صادر و مشخصات کالا و نام و آدرس گیرنده و فرستنده کالا و میزان کرایه و مشخصات تعداد و وزن کالا در آن قید شده است.

برای اطلاعات بیشتر اینجا را ببینید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید