بررسی خدمات پس از فروش کامیون در ایران بخش اول

فروش کامیون به مشتری نه تنها پایان یک معامله، بلکه نقطه آغاز یک معامله تجاری است که بین شرکت عرضه کننده کامیون و خریدار کامیون صورت می پذیرد. در‌ واقع مهمترین بخش رابطه تجاری بین خریدار و فروشنده در موضوع کامیون، خدمات پس از فروش آن است.

به جز مواردی که در گارانتی و وارانتی ارائه شده توسط شرکت فروشنده کامیون ضمانت می‌شود حقوق قانونی خریدار کامیون در بخش پس از فروش توسط وزارت صنعت و زیر مجموعه آن سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان تدوین می‌شود. با این حال به دلیل عدم اشراف کارشناسان هر دو بخش، در این مطلب و مطلب آینده به مواردی اشاره خواهیم کرد که جز نیازهای اولیه خریدار کامیون محسوب می‌شود اما عمدتا نادیده گرفته می شود.

با توجه به گستردگی و سابقه خدمات پس از فروش کامیون در ایران و همچنین چارچوب حمل بار ایران نمی‌توان کاملاً به نسخه های تجویز شده در کشورهای غربی همچون اروپا تکیه کرد. سابقه و حسن شهرت خدماتی که در کشورهای اروپایی به رانندگان ارائه می‌شود قدمتی به وسعت بیش از یک قرن دارد، در حالی که رانندگان ایرانی تنها چند دهه است که با مفهوم نمایندگی مجاز آشنایی پیدا کرده اند.

برای مثال در کشورهایی اروپای غربی و آمریکای شمالی عیب یابی کامیون از راه دور، مطلع شدن تعمیرگاه از عیوب کامیون و آماده سازی تجهیزات لازم برای تعمیر آن قبل از مراجعه کامیون مواردی است که در حال حاضر به خریداران کامیون ارائه می شود. اما تا به این لحظه گزارش یا خبری از سوی شرکت های عرضه کننده کامیون ایرانی در این مورد منتشر نشده است.

تعمیرگاه مجاز انواع کامیون
تعمیرگاه مجاز انواع کامیون

نقطه اوج خدمات پس از فروش کامیون در ایران را بایستی در در دوران مدیریت مهندس فرهاد کاشانی مدیرعامل سابق آریا دیزل جستجو کرد که سعی نمود بخشی از حقوق کامیون داران ایرانی را به آن‌ها ارائه کند. هواپیمای امداد جاده ای موردی است که توسط ایشان راه اندازی شد و طبیعتاً برای جاده های کویری و دور از دسترس ایران ارزش بسیار بالایی داشت.

نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش در ایران عمدتا پس از ورود الکترونیک به دنیای کامیون در صدر توجهات قرار گرفت، با این حال کیفیت نسبتا پایین خدمات ارائه شده و عدم تناسب فضای کارگاهی با تعداد کامیون پذیرش شده مشکلاتی است که راننده عمدتا با آن دست و پنجه نرم می کند. همچنین در ایران عموما به تریلی های فروخته شده خدمات پس از فروش مجاز تعلق نمی گیرد.

هر چند بایستی به این موضوع اشاره کنیم که شرکت ماموت در قبال تریلی های فروخته شده خود که از تکنولوژی اشمیتز بهره می‌برند در برخی از نمایندگی های خود خدمات پس از فروش ارائه می کند. حضور تکنسین فنی در جاده نیز از جمله مواردی است که برخی از شرکت های عرضه کننده کامیون به انجام آن مبادرت می ورزند.

اعزام تکنسین برای تعمیر کامیون توسط شرکت ماموت
اعزام تکنسین برای تعمیر کامیون توسط شرکت ماموت

در مطلب بعدی به مواردی اشاره خواهیم کرد که جز نیازهای ابتدایی دارنده کامیون در ایران است اما توسط شرکت های عرضه کننده کامیون عرضه نمی شوند. برای اطلاعات بیشتر  گزارش ارزیابی نمایندگی مجاز کامیون در ایران سال 94 را ببینید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید