بررسی مصرف سوخت کامیونت کادیا

چکیده :

در این پژوهش رفتار مصرف سوخت موتور دیزل خودروی کامیونت کادیا در وضعیت های مختلف عملکردی موتور از جمله حالت بار کامل، بار نسبی و بدون بار بررسی گردیده است. نتایج آزمون ها که موید محاسبات تئوریک می باشد حاکی از کاهش 95 درصدی مصرف سوخت حالت کار درجا نسبت به حالت بار کامل موتور می باشد و در حالات میانی ( بار نسبی ) نیز کاهش مصرف سوخت بصورت متناسب با دو حالت کار درجا و بار کامل مشاهده گردید.

این رفتار مصرف سوخت موتورهای دیزلی به ویژه موتورهای نسل جدید از دلایل اصلی رواج موتورهای دیزلی بر روی اغلب خودروهای مورد بهره برداری در کشورهای توسعه یافته می باشد. این واقعیت حاکی از این است که در کشور ایران مزایای تکنولوژیکی موتورهای دیزل در کاهش مصرف سوخت فسیلی و جنبه های اقتصادی و زیست محیطی آن نادیده گرفته شده است و به نظر می رسد همزمان با بررسی امکان استفاده از سوخت های جایگزین جا دارد نسبت به توسعه و ایجاد زیر ساخت های بهره برداری از موتورهای دیزل در انواع کاربری های سواری و تجاری توجه ویژه مبذول داشت.

نویسندگان پژوهش :

حامد محجل شجا ( مدیرعامل شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان، کارشناس مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز )

محمد بافندگان ( مدیر تحقیق و توسعه شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز )

یعقوب اسدی ( رییس تحقیق و توسعه شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان، دانشجوی کارشناس ارشد مکانیک پیام نور تهران )

ادامه متن پژوهش را در فایل PDF ذیل ببینید.

بررسی مصرف سوخت کامیونت کادیا

کامیونت کادیا
کامیونت کادیا

مطالب مرتبط را اینجا و اینجا ببینید.

یک نظر

  1. البته واقعیتی که در مقاله های گوناگونی مورد بررسی قرار گرفته اینه که موتور های دیزلی معمولا در 3 4 سال ابتدای عمر خودشون از نظر انتشار الایندگی برتر از نمونه های مشابه بنزینی هستند و بعد از این مدت بسیار الاینده تر از بنزینی ها میشن. و به همین دلیل هم عبور و مرور وسایل نقلیه دیزلی تا 2020 در پاریس ممنوع میشه و همین الان هم در بسیاری از شهر های هند مثل دهلی نو فروش خودروی های دیزلی ممنوعه.
    البته نمیشه منکر مصرف سوخت بسیار بهتر، گشتاور و اسب بخار در دور های پایین و البته گشتاور بالاتر نسبت به نسخه های مشابه بنزینی شد.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید