مشخصات باسکول کامیون در آمریکا

همه ما باسکول های نصب شده کنار پلیس راه‌های ایران را دیده ایم، باسکول کامیون در ایران اندازه‌گیری وزن کل کامیون و ارتفاع‌ آن را انجام می دهد. اما در ایالات متحده آمریکا باسکول اقداماتی فراتر از آن چیزی که در ایران رایج است انجام می دهد، هر چند باید در نظر بگیریم تکنولوژی و ظاهر باسکول در ایران دهه هاست تغییری به خود ندیده است.

کلمه باسکول از bascule در زبان فرانسه اتخاد شده است، اما در زبان انگلیسی از آن به عنوان Weigh Station و در میان رانندگان کامیون به عنوان قفس مرغ نام می برند.

این ایستگاه ها در اکثر ایالات آمریکا توسط DMV یا دپارتمان وسایل نقلیه هدایت می شوند، یکی از مهمترین قابلیت‌های باسکول در آمریکا اندازه‌گیری وزن جداگانه هر اکسل است. همان‌طور در که در مطلب وزن کامیون در آمریکا شرح دادیم به جهت محافظ از پل ها و آسفالت جاده وزن و فاصله هر اکسل اهمیت بسیار زیادی در آمریکا دارد، به همین دلیل وزن هر اکسل جداگانه بررسی می شود.

باسکول کامیون در ایالات متحده آمریکا
باسکول کامیون در ایالات متحده آمریکا

رانندگان بایستی با جا به جایی بار قبل از حرکت وزن هر اکسل را تنظیم کنند، اما در طول مسیر به دلیل ترمز های شدید ممکن است تعادل وزن اکسل ها به هم بخورد. هر راننده موظف است ظرف مدت یک ساعت وزن کامیون را در باسکول تنظیم کند در غیر اینصورت جریمه خواهد شد.

در برخی از باسکول های آمریکایی نیازی به توقف کامیون نیست، چرا که در فاصله یک مایلی ایستگاه صفحاتی در کف جاده قرار می‌گیرد که وزن کامیون را محاسبه می‌کند و اگر همه چیز درست باشد به راننده گفته می‌شود که نیازی به توقف ندارد. این صفحات کف جاده ای ممکن است به سنسور نیز مجهز باشند که سرعت کامیون و برخی شاخص های دیگر را نیز اندازه‌گیری می کنند.

در باسکول دستگاهی به نام IRIS نصب می‌شود که کارایی آن معادل ردیاب های حرارتی است، زمانی که یک زندانی به سوی جنگل فرار می‌کند این ردیاب به هلی کوپتر متصل می‌شود تا با استفاده از حرارت بتواند محل فراری را پیدا کند. در باسکول این دستگاه حرارت لنت های ترمز را بررسی می کند، به صورتی که کشف حرارت نشانه کارکرد صحیح سیستم ترمز است و فقدان آن نشانه نقض در سیستم ترمز است.

همچنین بررسی بستن کمربند ایمنی، میزان جرایم راننده و شرکت حمل و نقل، داشتن گواهینامه رانندگی و کارت ماشین، پرداخت شده بودن عوارض جاده ای و … نیز توسط کارمندان این ایستگاه ها بررسی می شود. 800 ایستگاه ثابت باسکول در سراسر آمریکا وجود دارد که در برخی مسیرها نیز از باسکول های متحرک بهره می برند، کارمندان این ایستگاه ها در میان رانندگان کامیون در مودبانه ترین حالت به مامور درآمد مشهور هستند.

مطالب مرتبط

کوتاه از دنیای کامیون ( 1 )

2 نظرات

  1. ” کارمندان این ایستگاه ها در میان رانندگان کامیون در مودبانه ترین حالت به مامور درآمد مشهور هستند.”
    در بی ادبانه ترین حالت به چی مشهورن؟
    هه هه شوخی میکنم
    مطلب جالبی بود
    مطلب در مورد قطار و راه اهن و اینجور چیزا نمیذارین؟

    • موضوع نشریه فقط کامیون است هر چند گوشه چشمی به اتوبوس داریم، با این حال فعلا بیش از همین در توانایی نشریه نیست.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید