تحلیل آمار تولید کامیون در ایران بهمن ماه 1394

براساس گزارش ایسنا بهمن امسال تولید کامیون در ایران کاهشی 72.5 درصدی در مقایسه با بهمن ماه سال گذاشته داشته است.

بهمن ماه امسال تولید کامیون در کارخانه های ماموت دیزل، آذهایتکس، کاریزان خودرو و ارس خودرو دیزل به صفر رسیده است. در ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 268 دستگاه، 7 دستگاه، 200 دستگاه و 1038 دستگاه در کارخانه های مذکور تولید شده است.

بهمن ماه امسال در کارخانه ایران خودرو دیزل 357 دستگاه، در سایپا دیزل 90 دستگاه و در بهمن دیزل 373 دستگاه کامیون تولید شده است. در ماه مشابه سال قبل در کارخانه های فوق به ترتیب 181 دستگاه، 736 دستگاه و 557 دستگاه کامیون تولید شده است.

خط تولید کشنده هوو A7 ایران خودرودیزل
خط تولید کشنده هوو A7 ایران خودرودیزل

بررسی آمارها در چند ماه گذشته نشان می دهد که خطوط تولید شرکت های خصوصی عملا تعطیل است و تنها شرکت های دولتی هستند که چندصد کامیون از خط تولید آنها روانه بازار می شود. افزایش تولید ایران خودرو دیزل یکی از نکات مهم تولید بهمن ماه است که می تواند نشانه ای از افزایش فعالیت های مرسدس بنز در ایران باشد.

طبیعتا با اجرای طرح نوسازی کامیون های فرسوده بایستی خروجی خط تولید کامیون های داخلی بسیار بیشتر از آمارهای فعلی باشد، در حال حاضر دو برند معتبر اروپایی شامل ولوو و بنز خط تولید فعال در ایران دارند و سایر برندها همچون اسکانیا، رنو، ایویکو و مان نیز مستعد حضور جدی و راه اندازی مجدد خطوط تولید در ایران هستند.

از آنجا که ولوو همزمان در خاک آمریکا و ایران به تولید کامیون می پردازد خرید برند آمریکایی مانند نویستار ( اینترناش ) یا پاکار توسط بخش کامیون فولکس واگن نبایستی تاثیری در حضور برندهای اروپایی آن مانند اسکانیا و مان در ایران داشته باشد.

از آن جا که برند کامیون داف تحت تملک شرکت آمریکایی پاکار است حضور آن در ایران به شرایط و اتفاقات سیاسی مابین دولت ایران و ایالات متحده آمریکا بستگی دارد، ( در پی توافق سیاسی موسوم به برجام شرکت های آمریکایی که نمایندگی مستقل در خارج از آمریکا داشته باشند می توانند در ایران تجارت کنند ) اما با توجه به رکود شدید چند ماه گذشته بازار کامیون در آمریکای شمالی ممکن است با تخفیف دولت آمریکا شرایطی برای حضور رسمی داف پرفروش ترین کامیون در انگلستان یا شعب استرالیایی برندهای آمریکایی همچون ماک در ایران نیز فراهم شود.

برندهای چینی همچون هوو، دانگ فنگ، جک، فوتون، سی اند سی و برندهای روسی همچون ماز و کاماز نیز با اجرای طرح نوسازی کامیون های فرسوده از مزیت هایی همچون قیمت کمتر در مقابل رقبای غربی برخوردار هستند و طبیعتا می توانند کیفیت و امکانات پایین تر خود را به نحوی جبران کنند.

لازم به ذکر است که برند فنلاندی سیسو و برندهای ایرانی کاوه، اریا و امیکو نیز با ترکیبی از تکنولوژی چینی، ایرانی و غربی در بازار ایران عرضه می شود.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید