امتحان گواهینامه رانندگی پایه یکم در آمریکا

در مطالب گذشته مقدمات صدور گواهینامه پایه یکم در ایالات متحده آمریکا را بررسی کردیم که می توانید اینجا ببینید، در این مطلب محدودیت ها و مشخصات یک گواهینامه به همراه شیوه آزمون CDL را بررسی خواهیم کرد. هر دارنده گواهینامه CDL برای راندن وسیله نقلیه تانکر، مواد خطرناک، تریلرهای ترکیبی و حمل مسافر علاوه بر آزمون اصلی میبایستی در آزمون عملی یا کتبی مربوطه نیز شرکت کند. در صورت قبولی در این آزمون ها یک واژه انگلیسی بر روی گواهینامه فرد ثبت میشود.

به صور مثال برای رانندگی با تریلرهای ترکیبی ( دو یا چند تریلر متصل به هم ) نیازمند آزمون کتبی هستید که در صورت قبولی حرف T بر روی گواهینامه شما ثبت میشود، حرف N مشخصه تانکر است که تنها به آزمون کتبی نیاز دارد. اما حمل مسافر و رانندگی با اتوبوس مدرسه که با حرف P و S شناخته می شوند به جز آزمون کتبی نیازمند آزمون عملی نیز میباشد.

آزمون CDL یا همان گواهینامه پایه یکم آمریکا به چهار بخش قوانین و مقررات ( آئین نامه )، بررسی قبل از حرکت، آزمون عملی و آزمون ترمز بادی برای رانندگی با کامیون هایی که مجهز به ترمز بادی هستند تقسیم میشود، تهیه کامیون به عهده متقاضی است که می تواند از یک شرکت به همراه راننده اجاره کند.

در آزمون آئین نامه بسته به نوع گواهینامه درخواستی و پشت نویسی های آن بایستی یک یا چند آزمون کتبی را بگذرانید که به آزمون عمومی، مامور آتش نشانی، تریلی، تانکر، اتوبوس مدرسه، مواد خطرناک و ترمز بادی تقسیم می شوند.

پس از قبولی درآزمون های کتبی به بخش آزمون های مهارتی یا عملی وارد خواهید شد که به سه بخش بازرسی قبل از سفر کامیون، کنترل پایه وسیله نقلیه و مهارت راندن در جاده تقسیم می شود.

در آزمون بررسی قبل از سفر بایستی ایمن بودن کامیون برای حرکت را بررسی کنید و در مدت 40 دقیقه به افسر آزمون گیرنده توضیح دهید دقیقا چه چیزی را بررسی می کنید و دلیل آن چیست. ( مواد لازم برای این آزمون در کتاب راهنمای آزمون درج شده اند و به طور کلی شامل سلامت تایر، چراغ ها، اگزوز، نشانگرهای داشبورد، وضعیت شاخص های موتور مانند سطح روغن، ریش تریلی و سایر متعلقات کامیون می شوند )

سپس به آزمون کنترل وسیله نقلیه وارد خواهید شد، در این بخش مهارت کنترل اولیه کامیون تست می شود. حرکت کامیون به جلو، عقب و چرخش آن در محوطه تعیین شده بخش های این آزمون هستند، این آزمون بین 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. محوطه آزمون توسط کله قندی یا خط کشی تعیین می شود و افسر آزمون گیرنده از شما درخواست می کند که یک مانور مشخص ماننده دنده عقب رفتن با تریلی را در آن محدوده به اجرا بگذارید. ( به طور مثال عقب رفتن کامیون هنگام شروع حرکت یک امتیاز منفی است )

آزمون مهارت های اولیه شامل دنده عقب در شرایط مختلف
آزمون مهارت های اولیه شامل دنده عقب در شرایط مختلف

در بخش پایانی نیز مهارت شما در شرایط واقعی تست می شود، حرکت در بزرگراه مشخص شده توسطDMV می تواند شامل چرخش به چپ و راست، تقاطع، محل عبور قطار، گردنه، جاده های چند خطه،خیابان یا بزرگراه و … شود. این آزمون بین 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

در صورت قبولی در آزمون گواهینامه CDL گواهینامه ای با اعتبار عموما 8 ساله به شما اهدا می شود، تست پزشکی راننده هم هر دو سال یکبار باید تمدید شود. اگر سن شما 18 سال باشد فقط در مسیرهای درون ایالت می توانید حرکت کنید اما اگر به 21 سال رسیده باشید می توانید در تمامی خاک آمریکا رانندگی کنید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید