اخبار برنامه نوسازی کامیون های بالای 15 تن

داود کشاورزیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت اجرای نوسازی ۶۵ هزار کامیون با عمر بیش از ۳۵ سال براساس قانون بند قگفت : براساس بند ق قرار بود وزارت نفت برای نوسازی کامیون که صرفه‌جویی سوخت را در پی دارد کمک کند، بر همین اساس با کارشناسان وزارت نفت مذاکره و پیشنهادی آماده شد.

وی افزود : سال گذشته پیشنهاد تدوینی به تصویب شورای اقتصاد رسید منتهی چون مصوبه شورای اقتصاد بر اساس قانون بودجه سال ۹۳ بود در سال جاری قابلیت اجرا نداشت بنابراین بند ق امسال به صورت یک قانون دائمی درآمد و لازم بود مجدداَ مصوبه شورای اقتصاد به استناد قانون جدید تجدید شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد : الان منتظریم وزارت نفت مصوبه شورای اقتصاد را بگیرد و مصوبات داخلی خودشان را هم تکمیل کنند و انشاءالله عملیات نوسازی ۶۵ هزار کامیون با عمر بیش از ۳۵ سال آغاز شود.

وی ادامه داد : آقای رحمتی معاون وزیر نفت به آقای دکتر آخوندی قول داد تا ۱۷ آذر ماه مجوز اجرای مصوبه فراهم شود پیش‌بینی این بود که در این مدت این کار انجام خواهد شد ولی متأسفانه موفق نشدند مجوز را بگیرند. فعلا منتظر هستیم ببنیم مجوز اجرای نوسازی ۶۵ هزار کامیون با عمر بیش از ۳۵ سال براساس مصوبه شورای اقتصاد و مصوبات داخلی وزارت نفت چه زمانی اخذ می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: مذاکرات متعددی با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت٬ خودروسازها و شرکت‌ها لیزینگ داشتیم قالب‌های قراردادی نوسازی کامیون با عمر بیش از ۳۵ سال هم آماده شد و منتظر مجوز اجرای آن مصوبه قانونی هستیم. در نوسازی ناوگان عمدتا صحبت از کامیون‌های تریلی با حجم تناژ بیش از ۱۵ تن است.

کشاورزیان گفت: ۲.۷ میلیارد دلار در قالب بند قبرای نوسازی ۶۵ هزار دستگاه خودروی فرسوده باری بالای ۳۵ سال تعریف شده است که در طول ۵ سال اجرا می‌شود. با توجه به این که قرار شده به ازای پیمایش سالیانه‌ای که این خودروها دارند یک بخشی از آن صرفه جویی در قالب سود تسهیلات به خریدار برگردد پیش بینی شده مثلا برای هر خودرو در ۵ سال حدود ۴۶ هزار دلار تخصیص داده شود، یعنی اگر یک خودرو سالی ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش کند و هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر صرفه جویی مصرف گازوئیل داشته باشد، در سال میزان صرفه‌جویی‌های مصرف سوخت این خودرو به ۱۵ هزار لیتر می‌رسد که معادل ارزی آن محاسبه و به عنوان یارانه سوخت به مالک خودرو پرداخت شود.

تسهیلات نوسازی کامیون فرسوده
تسهیلات نوسازی کامیون فرسوده

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید