خانه » قوانین » نقدی بر قوانین صدور گواهینامه پایه یکم بخش دوم

نقدی بر قوانین صدور گواهینامه پایه یکم بخش دوم

نخستین آئین نامه صدور گواهینامه رانندگی پایه یکم مربوط به سال ۱۳۱۸ شمسی می باشد و نخستین تغییر کلی در این قانون سال ۱۳۴۷ شمسی انجام شد، پس از آن سال ۱۳۸۴ شمسی دومین تغییر اساسی!!! در این قانون رخ داد و سپس در سال ۱۳۹۰ قانون جدید مجدد مورد ویرایش قرار گرفت. با توجه به شواهد موجود و اطلاعات میدانی نگارنده امتحان گواهینامه پایه یکم تا قبل از سال ۱۳۸۴ به سه بخش آئین نامه، تپه، شهر و فنی تقسیم می شده است.

از سال ۱۳۸۴ تغییراتی در این بخش رخ داد به صورتی که آزمون کامیون و اتوبوس مجزا شد اما مجدداْ در سال ۱۳۹۰ آزمون گواهینامه پایه یکم به همان روال سابق بازگشت، امتحان کتاب آئین نامه، طی تپه با کامیون بنز مجهز به گیربکس غیرسنکرونیزه، آزمون شهر یا همان حرکت با اتوبوس و در نهایت آزمون فنی که شامل قطعه شناسی می شود. در سری قبل این سری مطالب به موضوع محدودیت سنی در قوانین صدور گواهینامه پایه یکم و لزوم آموزش رانندگی تجاری پرداختیم که می توانید اینجا و اینجا ببینید، در این مطلب اختصاصا به بررسی نحوه آزمون پایه یکم موجود خواهیم پرداخت.

کامیون ۱۹۲۴ که عموما در آزمون گواهینامه پایه یکم مورد استفاده قرار می گیرد از گیربکس غیرسنکرونیزه یا بدون دنده برنجی بهره میبرد که لزوم تعویض دنده با دوکلاج و تنظیم دور موتور را به همراه دارد. چنین آزمونی شاید برای دورانی که گیربکس های کامیون همگی در چنین ساختاری تولید می شدند هوشمندانه به نظر میآمد اما امروزه نه تنها گیربکس های کامیون سنکرونیزه هستند بلکه به مجموعه ای فوق هوشمند تبدیل شده اند که اساسا در بسیاری موارد قدرت تعویض دنده دلخواه را به راننده نمی دهند.

راننده امروزی باید در مورد نحوه کارکردن ریتاردر، ساختار ترمز بادی، دنده عقب رفتن با تریلی و کامیون و موارد این چنینی مورد آزمون قرار بگیرد نه گیربکسی متعلق به ۴۰ سال پیش که به ندرت امروز مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از کشورهای صاحب سبک در تولید کامیون و رانندگی مهارت راننده را با کامیون های فوق مدرن در بخش های دنده عقب با تریلی، آزمون ترمز بادی، مهارت رانندگی در شرایط واقعی و … می سنجد.

مورد دیگری که باید به آن توجه شود و شاه کلید توسعه قوانین صدرو گواهینامه پایه یکم است انتقال مسئولیت برگزاری آزمون و صدور گواهینامه پایه یکم به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان متولی حمل و نقل کشور است. در واقع آموزش و آزمون باید توسط سازمان حرفه ای بخش حمل و نقل مانند سایر کشورها صورت بپذیرد نه یک نهاد نظامی که اساسا فاقد انگیزه های تخصصی لازم است.

امید است با در نظر گرفتن موارد ذیل زمینه بروز شادابی و کیفیت بیشتر در بخش صدور گواهینامه پایه یکم فراهم شود.

۱- راه اندازی مراکز آموزش حرفه ای رانندگی تجاری براساس کامیون های روز

۲- کاهش سن دریافت گواهینامه پایه یکم به ۲۰ سال تمام

۳-واگذاری مسئولیت آموزش و صدور گواهینامه پایه یکم به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

خوانندگان محترم نشریه سلطان جاده لطفا با تبلیغ نشریه در میان رانندگان و علاقمندان به کامیون ( اشتراک مطالب در شبکه های اجتماعی و تبلیغ شفاهی نشریه در پایانه ها، مدارس و دانشگاه های مرتبط با کامیون و آموزشگاه های رانندگی پایه یکم ) زمینه بازنشر هر چه بیشتر چنین مطالبی را در سطح جامعه ایجاد کنید تا با دیدن شدن نظرات بطن جامعه کامیون رانی کشور در سطوح بالاتر، زمینه تغییر ایجاد شود.

مطالب پیشنهادی

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

تصویب ارزیابی صلاحیت حرفه ای رانندگان

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و به نقل از جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و …

error: Content is protected !!