خانه » کامیون انترناش » کامیون اینترناش در ایران بخش اول

کامیون اینترناش در ایران بخش اول

در مطلب قبل که میتوانید اینجا ببینید خلاصه‌ای از اتفاقات مهم تاریخ برند اینترناش را بررسی کردیم، در این مطلب اختصاصاً به پیشینه کشنده های این شرکت خواهیم پرداخت که حضور بیشتری در جاده های ایران داشته اند. کشنده های بی دماغ این شرکت با نمونه‌های ترن استار سری یک، سری ۹۶۰۰XL و سری ۹۷۰۰ در ایران حضور داشتند و نمونه دماغ دار Paystar 5000 نیز مقطعی در ایران به فروش رسید.

اولین کامیون بی دماغ این شرکت در سال ۱۹۳۶ با نمونه C-300 رونمایی شد که البته کابین های این کامیونها تا معرفی سری CO قابلیت کج شوندگی نداشتند، با معرفی CO-180 در ۱۹۵۵ میلادی اولین کامیونهای بی دماغ با کابین کج شونده ارائه شدند. بعد از موفقیت‌های نمونه بی دماغ Emeryville در فروش که از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۵ تولید شدند، کشنده های بی دماغ CO-4000 از ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ عرضه شدند و بعد از ۱۹۶۸ نمونه محبوب ما ایرانی‌ها یعنی کشنده بی دماغ TranStar رونمایی شد که البته تشابه ظاهری زیادی با سری ۴۰۰۰ و حتی نمونه Emeryville دارد.

کشنده اینترناش بی دماغ 450 امری ویل نسل قبل ترن استار
کشنده اینترناش بی دماغ ۴۵۰ امری ویل نسل قبل ترن استار

 

کشنده اینترناش بی دماغ ترن استار
کشنده اینترناش بی دماغ ترن استار

اما در بخش کامیونهای ساختمانی یا عمرانی که کامیون و کشنده سری PayStar از همین دسته محسوب میشود اینترنشنال سری M را در ۱۹۶۴ معرفی کرد. کامیونی با انتقال نیروی ۴*۶ یا ۶*۶ که از موتورهای شش و هشت سیلندر ساخت اینترنشنال، کامنز و یا دیترویت بهره میبرد. این سری کامیون در ۱۹۷۳ میلادی با نمونه حاضر در ایران با نام Paystar سری ۵۰۰۰ جایگزین شد، کامیونهای پی استار هم به مانند دیگر کامیونهای سنگین اینترنشنال از موتورهای شش و هشت سیلندر ساخت خودشان یا دیترویت و یا کامنز بهره میبردند که معرفی کامل و بیشتر این سری کامیون را به مطلب جداگانه ای ارجاع میدهیم.

کشنده انترناش دماغ دار پی استار
کشنده انترناش دماغ دار پی استار

در ابتدای دهه ۸۰ میلادی اینترناش با مشکلات مالی روبرو شد و در پی آن بخش محصولات کشاورزی این شرکت فروخته شد و در ۱۹۸۶ بخش تولید کامیون به Navistar International Corporation تغییر نام داد، لوگوی IH هم فروخته شد و لوگوی فعلی اینترنشنال جایگزین شد. همچنین دیگر نمونه‌های بی دماغ موجود در ایران از سریXL9600 هستند که از ابتدای دهه ۸۰ میلادی برای جایگزینی با ترن استارهای سری ۲ معرفی شدند، نمونه ۹۷۰۰ هم با کابین بلند در ایران موجود است که از آخرین سری کشنده های بی دماغ اینترنشنال به حساب میآید.

کشنده اینترناش اتاق بزرگ 9700
کشنده اینترناش اتاق بزرگ ۹۷۰۰

در پی وضع قوانین مشهور به Bridje Formula ( فرمول پل ) ساخت کشنده های بی دماغ در آمریکا منسوخ شد و به همین دلیل همه شرکت های کامیون سازی سازی آمریکایی از اواخر دهه ۸۰ کامیون بی دماغ برای بازار آمریکا تولید نکردند. ( برای آشنایی با فرمول پل اینجا را ببینید ) بررسی اختصاصی کشنده های موجود در ایران را در مطالب آینده خواهد آمد، به دلیل نداشتن حق استفاده از عکسهای کامیون های قدیمی این شرکت می‌توانید نام آن‌ها را در گوگل سرچ کنید تا عکس آن‌ها را مشاهده کنید.

کامیون سازی انترناش سال ۲۰۱۲ قرارداد همکاری را برند چینی JAC نیز به امضا رساند که در پی آن تکنولوژی موتورهای اینترناش در کامیون های جک مورد استفاده قرار گیرد، همچنین به دلیل عدم هماهنگی موتورهای EGR انترناش با قوانین زیست محیطی آمریکا سال ۲۰۱۲ نصب سیستم SCR ساخت کامنز در موتورهای این شرکت انجام شد که تولید موتورهای ۱۵ لیتری نیز قطع شد و موتور ۱۵ لیتری کامنز جایگزین شد.

مطالب پیشنهادی

کشنده اینترناش catalist

کشنده برتر اینترناش catalist

برای مشاهده مطالب و بخش نظرات باید مشترک شوید، به صفحه اشتراک وبسایت مراجعه کنید …