نقدی بر قوانین صدور گواهینامه پایه یکم ( بخش اول )

ما در جامعه‌ای زندگی میکنیم که برای حفظ ایمان و داشته های مذهبی ملزم هستیم زمینه کار افراد را در سنین نوجوانی فراهم کنیم تا با تسهیل شرایط ازدواج افراد، جامعه‌ای سالم و پاک را شاهد باشیم. مطمئناً جامعه‌ای از لحاظ روانی سالم خواهد بود که رسیدن به اساسی‌ترین نیاز انسان که همان نیاز جنسی باشد در سنین نوجوانی فراهم شود، جامعه‌ای که افراد آن تا سنین 30 سالگی در تجرد به سر میبرند آبستن حوادث بسیاری است.

در حال حاضر برای دریافت گواهینامه پایه یکم محدودیت سنی 25 سال تمام لحاظ شده است و این قانون در جامعه‌ای وضع شده است که دغدغه های مذهبی و سلامت روانی افراد در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با نگاهی به قوانین رانندگی می‌بینیم که نخستین قانون گواهینامه رانندگی که در سال 1318 وضع شده است، محدودیت 23 سال تمام را نشان میدهد و مشخص نیست قانون گذار فعلی با چه ایده ای چنین محدودیت زیان آوری را وضع کرده است.

در نظر داشته باشیم در کشورهای غربی و غیراسلامی همچون ایالات متحده آمریکا که اساساً ازدواج جوانان و روابط جنسی از حساسیت جوامع اسلامی برخوردار نیست افراد می‌توانند از سن 18 سالگی برای دریافت گواهینامه کامیون و تردد در مسیرهای درون ایالتی اقدام کنند و نهایتاً برای تردد در مسیرهای سراسری بین ایالتی در سن 21 سالگی مجوز تردد دریافت خواهند کرد.

اگر دغدغه مذهب یا سلامت روانی افراد در جامعه ما مطرح است عقل حکم میکند رانندگانی تربیت کنیم که از 18 سالگی بتوانند از پس مسئولیت رانندگی کامیون بر بیایند، در غیر اینصورت اگر توانایی تربیت چنین رانندگانی را نداریم بایستی به جای وضع قوانین زیان آور طرحی نو درانداختیادمان نرود حمل بار و رانندگی کامیون بدون اغراق مهمترین شغل یک جامعه محسوب می‌شود، پس توقع به جایی است برای این مهمترین، بیشترین هزینه ها انجام شود. بنابراین لازم است مسئولین امر با درک شرایط جامعه چنین محدودیت خسارت باری را ملغی کرده و با راه اندازی یک نظام آموزشی حرفه ای برای رانندگان تجاری، سن دریافت گواهینامه پایه یکم را به 20 سال تمام کاهش دهند.

3 نظرات

  1. اگر اینکار را انجام بدن که سیستم حمل و نقل هم جوان تر میشه وکیفیت کار بالاتر میره راننده ها با تحصیلات بیشتر مساوی با نگهداری بهتر کامیون و رانندگی بهتر با خسارت های جانی و مالی کمتر ولی چه کنیم که افرادی که این قوانین را تصویب میکنند نه سودا کافی دارند و نه تجربه کافی حداقل یه تحقیق ساده نمی کنن ببین اوضاع چه طوری هست

  2. میدونی چرا تو کشور ما سن گواهینامه رو ۲۵ سال کردن؟به نظر من کار خوبی کردن درسته خودم بعد از کلی دردسر وگرفتن گواهینامه های ب۱ ب۲ پ۱ تونستم پایه یک بگیرم ولی الان که ۲۷ سالمه میبینم طرز فکر و فرهنگ رانندگیم با ۲۰ سالگیم خیلی فرق میکنه.خارج از بحث اشتغال و اتلاف وقت تو کشور ما فرهنگ رانندگی جوریه که یه جوجه فوکولی تازه مهر گواهینامه پایه سومش خشک نشده ادعای خلبانی جنگنده اف ۱۶ رو داره.تو خیابون جوری رانندگی میکنه انگار هیچکس رانندگی بلد نیست جز آقا.حالا وای به روزی که تو همین سن پایه یک بگیره یه اتوبوس با ۳۰-۴۰ نفر مسافر بدی دستش.

    • آماده نبودن نظام فکری و شخصی افراد جوان به نبود ساختار آموزش رانندگی حرفه ای مرتبط می شود که در این مطلب به آن اشاره نشده است، ان شاالله در سری بعد این مطالب به آن اشاره خواهد شد، در بسیاری از کشورهای صاحب سبک رانندگی همچون اروپای غربی یا آمریکای شمالی گواهینامه پایه یکم در سنین 18 سالگی صادر می شود و در کنار آن مدارس رانندگی حرفه ای موجود است که افراد بدون آمادگی روانی و مهارتی وارد چرخه رانندگی نشوند.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید