راه کارهای مبارزه با خستگی و خواب آلودگی در جاده

رانندگی در مواقع خستگی و کسالت از مهمترین دلایل تصادفات جاده ای است، با اینکه آمار در کشورهای مختلف متفاوت است اما به نظر می‌رسد بین 10 تا 30 درصد تصادفات جاده ای مربوط به خواب آلودگی باشد. با توجه به اینکه سالانه 1٫2 میلیون نفر در جهان بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند، خواب آلودگی را میتوان به 120 هزار از این تعداد مرگ مرتبط دانست و تعداد بسیاری نیز بر اثر این حوادث معلول می شوند.

رانندگان کامیون می‌توانند از طریق چند راه‌ کار ساده خود را در هنگام رانندگی سرحال و هوشیار نگه دارند، غذای سالم، استراحت، ورزش و خوابیدن در مواقع لزوم پایه و اساس هوشیار ماندن به هنگام رانندگی است. همچنین میبایستی از استعمال نوشیدنی های الکلی و همین‌طور مواد مخدر تجویز نشده خودداری کرد، خوردن صبحانه، ناهار و شام به طور منظم یک امر بسیار حیاتی است.

خوردن دو یا سه نوع تنقلات یا غذای مختصر مانند میوه، ماست، ساندویج یا آجیل را در بین وعده‌های غذایی بگنجانید، سعی کنید از غذاهای متنوع استفاده کنید و همچنین مصرف سبزیجات، میوه و نوشیدن آب به اندازه لازم را نیز فراموش نکنید. از خوردن مواد غذایی شیرین مانند آب نبات، بیسکویت، لیموناد، نوشیدنی های انرژی‌زا و نوشابه خودداری کنید، این‌ها فاقد ارزش غذایی هستند و انرژی غیرضروری به شما میدهند.

به طور منظم در جاده های طولانی در مکان های مختلف توقف کنید و به خودتان استراحت بدهید، در طی دوران استراحت حتماً ورزش کنید. به طور مثال پیاده روی در روز روشن و در هوای تازه به مدت چند دقیقه به هوشیاری شما بسیار کمک می کند، ورزشهای کششی ساده که دست، زانو، پا و بازوهای شما را درگیر کند را به مقدار پنج بار انجام دهید. اگر هنگام رانندگی احساس خستگی کردید یک یا دو فنجان قهوه بنوشید و سپس به مدت 20 دقیقه در یک محیط تاریک و بیصدا چرت بزنید تا کافئین قهوه اثر کند، فراموش نکنید چرت کوتاه روزانه به هیچ عنوان جای خواب بین 6 تا 8 ساعته شبانه را نمی گیرد.

از الکل و دارو دوری کنید، این دو مورد بر روی تمرکز و قدرت واکنش تأثیر منفی می گذارند. در صورت لزوم استفاده از هر نوع دارو حتماً با پزشک در مورد شغل خود و اثرات آن خصوصاً اثر خواب آور آن صحبت کنید.

error: مجاز به کپی کردن نمی باشید